Pepperkakehus – byggetips

Er det noen som skal bygge hus i helgen? Her kommer som lovet et lite innlegg med tips og erfaringer fra pepperkakekonstruksjonene jeg har vært med på å bygge gjennom årene.

Anbefaler alle som er interessert i dette å ta en titt på innslaget fra God Morgen Norge, med oppskrift på egen byggedeig, samt dette fine innlegget om samme tema på Mat På Bordet.

Først ut: Vi spiser vårt pepperkakehus! Det betyr at jeg gjerne vil ha en deig som smaker godt, lukter godt i stua, og som er noenlunde grei å bygge med. Dessuten vil jeg ha en solid melisglasur, som både er pen og smaker godt. (Oppskrift på vår favorittdeig og glasur.) Vi koser oss med huset i lang tid og ulike faser: Planlegging – Baking – Montering – Pynting – Fråtsing.

Planlegging

Hvor stor konstruksjon vil du ha? Hvor mye tid vil du legge i det? Hvor mye penger? Hvor skal den oppbevares frem til knusing? Skal det spises? Hvilket tema skal huset ha?
Vi har som sagt et mønster som er en gjenganger; Nisseby. Dette kommer fra et ukebla
d (Tror det var Hjemmet) for lenge-lenge siden. Alle favorittmønstrene tar vi vare på i plastlommer og henter frem år etter år. Gamle/slitte deler blir fornyet og tatt vare på til neste år. Jeg liker å kopiere mønsteret flere ganger på vanlig kopiark og klippe ut delene. Det er lettvint i forhold til å tegne på bakepapir, og det blir mer holdbart.

I Den Store Kakeboka følger et mønster på et fint lite hus. Jeg liker også dette fine lille huset fra Martha Stewart. Gratis mønster til å laste ned og printe ut på nettstedet.

Man kan også kjøpe allverdens mønster på nett, som dette fantastiske ridderslottet fra Gingerbread House Heaven… (Nissebytradisjonen henger nok i en tynn tråd til neste år, hvis mine håpefulle ser dette…)

Eller man kan kjøpe en bok (denne liker jeg) eller selvsagt: Tegne selv!

Baking

Så har du en plan og et mønster. Du har laget en supergod (eller supersolid) deig og skal bake. Kjevle deigen ikke for tynt; Det må være litt hold i delene. Legg deig-leiven på et bakepapir på et stekebrett.

Finn frem mønstre til delene du skal skjære ut og skjær ut med pizzaskjærer.

Vær nøyaktig! Det lønner seg å jobbe systmatisk og tålmodig.😉
Dra vekk deigen rundt delene og stek de – følg med underveis, da store deler kan ta lenger tid enn du tror, og likeså omvendt med bittesmå detaljer.

Har du små arkitekter med på jobben, som ikke klarer være nøyaktig nok i utskjæringen? La de være med, og lag heller noen ekstra deler. (Reservedeler er aldri en dum idé, spesielt på fine, små detaljer… Utover at delene helst skal passe sammen, synes jeg for øvrig små skjevheter er sjarmerende… men det er kanskje bare meg.🙂 )

Sorter bitene slik at du vet hva som hører sammen og la tørke over natten, før montering.

Montering

Jeg foretrekker smeltet sukker til å montere delene. Fordelene er at det stivner raskt og limer godt. Ulempene er det samme…😉 Dette er den delen av prosessen som jeg gjør alene. Vil helst ikke snuble i små ivrige kropper, når man veiver rundt med varm karamell.

Smelt sukker i en vid stekepanne på middels varme. Siden vi spiser huset, liker jeg at karamellen er lysebrun. Da smaker den best. Det er mye å konsentrere seg om, hvis man skal både smelte sukker, hindre det fra å stivne/brenne, finne frem rette deler og lime sammen. Så igjen: vær systematisk. Legg en plan for hvilke deler du skal ta først – ha alt liggende klart. Og ha gjerne en skål sukker stående ved stekepannen, som du kan hive oppi om sukkeret begynner bli for mørkt. Da stopper du prosessen opp litt og kan kjøpe deg litt tid. (Skal du ikke spise karamellen, har ikke smaken på den så mye å si….😉 )

Jeg legger bakepapir på benken, finner frem hus-delene og begynner med en langvegg som jeg legger flatt på bakepapiret; innsiden opp. Dypper en side av kortveggen i karamellen, fester den på en langside, og deretter det samme for kortvegg nummer to. Så legger jeg neste langvegg på bakepapiret; innsiden opp. Tar hele den limte delen (to kortvegger og en langvegg), dypper den i karamellen og legger den på siste langvegg.

Til slutt legger jeg en takbit på bakepapiret og dypper hele toppsiden av huset i pannen, før jeg trykker den på takplaten. Deretter det samme for takplate nummer to.

Det kan være lurt å ha en liten skarp kniv tilgjengelig. Da kan du renskjære detaljer og presse på plass karamellen, mens den enda er varm

Her er huset…

…små deler festes ved å ta på litt karamell med en sleiv på selve delen, mens jeg holder den over pannen. La dryppe av seg og setter raskt på huset. Det er ikke ønskelig med for mye karamell… med mindre du er veldig glad i det.😀

…og her er lokomotivet. Sett forsiktig bort de ferdige delene og la de stivne. Gjerne over natten.

Toget vårt står jo på hjul, og for å få alle vognene like høye, og alle hjulene til å treffe bakken😉 Lot jeg “kroppen” på vognen hvile på pepperkakeformer, mens jeg limte på hjul. De fikk stå og tørke på pepperkakeformen over natten.

Øvelse gjør mester!🙂

Pynting

Vi liker å pynte huset etter montering. En grunn er at jeg slipper stresset med å kanskje ødelegge noens pynt under monteringen. En annen er at det er moro å se de hele komme sammen og legge til detaljer, underveis.

Vi gjør stas ut av å kjøpe masse pynt sammen. Det er fritt valg blant favorittene, og det er fritt frem for å smake på pynten underveis. Med litt julemusikk, masse godis, masse god melisglasur blir det alltid et hyggelig prosjekt! Alle bør få hver sin sprøytepose. I år fant jeg disse posene med tre tupper, til bare 39 kr på Clas Ohlson, og var storfornøyd. Passe størrelse til barnehender, og passe pris i forhold til de mer “ordentlige” sprøyteposene jeg har fra før.

Vindusrutene er gelatinplater. Klippet til i rikig størrelse og festet på innsiden med melisglasur.

Jeg laget litt pynt av marsipan også. Hvis dere vil vite mer om reinsdyrhodene og bordene på veggen så rop ut, og jeg skal linke opp til hvor utstyret er handlet inn.

Grisen er laget etter fremgangsmåte beskrevet i Den Store Kakeboka!😉

Når kunstverket er ferdig bør det få stå og tørke helt, før du flytter det dit du skal ha det. Jeg pleier ha delene på bakepapir på plastfjøler, for å lett kunne flytte de. Nissebyprosjektet tok mer en én kveld med pynting…

Fråtsing

Siden huset vårt er laget av en deig som er god å spise, faller det uunngåelig litt sammen med tiden. Det mykner og blir ødelagt her og der. Så vi spiser underveis av det som går tapt. Jeg tror også at luftfuktighet spiller en rolle. Da jeg forsøkte bringe pepperkakehustradisjonen med til regntunge Seattle, ga vi opp etter hus nummer to; Dagen etter montering lå husene kollapset i en myk ruin. Så vi tar det for det det er; en koselig prosess og tradisjon, som vi hygger oss med, og når nok er nok: Kler vi en hammer i sølvfolie og lar alle som vil få hive løs på mesterverket…

…så er det bare å kaste seg over restene!😀😀😀

Har dere tradisjon med pepperkakehus, vil jeg gjerne høre om hvordan dere gjør det hjemme hos deg!🙂

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under julekaker og småkaker. Likte du dette vil du kanskje også like disse(pek på bildene for å se teksten):

     


Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

9 thoughts on “Pepperkakehus – byggetips

  1. Pingback: Pepperkaker, Sirupsnipper og Peppernøtter …og en fantastisk glasur | Sverre Sætre Prosjektet

  2. Pingback: Velkommen til Nisseby !!! | Sverre Sætre Prosjektet

  3. Pingback: Norsk Julekake | Sverre Sætre Prosjektet

  4. Pingback: Engelsk Julekake | Sverre Sætre Prosjektet

  5. Mange gode råd! Spesielt dette med å lage ekstradeler, det er bestandig lurt!
    Og så fiint det ble med nisseby! Tusen takk for den fine og detaljerte posten! ^^

  6. Pingback: Matbloggsentralens pepperkakehusutfordring: En stemme til Nisseby? | Sverre Sætre Prosjektet

  7. Hei🙂 Det pepperkakehuset (og det andre), er jo bare helt nydelig! Jeg har selv laget det i masse år, og det er blitt tradisjon for mine barn:-) Jeg vil bare presisere at det er ikke Sverre Setre som har laget det, dersom jeg ikke tar helt feil.🙂 Ser bare at han tilegnes “æra” for det flere plasser på nettet. God jul!

    • Tusen takk for koselig kommentar Beate🙂 Ja, huset er et veldig trivelig pepperkakehus. Og du har helt rett i dine observasjoner, og jeg har nevnt det et par steder, men får bare ta det som et hyggelig kompliment, tror jeg!😉
      Ønsker deg en fin adventstid!
      Camilla

Leave a Reply

