Klassisk Fersk Ostekake

En fantastisk god fersk ostekake som anbefales på det varmeste. Prøv den!🙂


Jeg valgte å bruke fingerkjeks i bunnen, slik som det står skrevet i “kokketipset” i oppskriften. Det var veldig godt! Tror nok at kaken oppleves litt annerledes med kjeksbunn, men fortsatt knallgod. Jeg har også god tro på å bytte ut appelsingeléen på toppen med en annen smak. Velg og vrak blant dine favorittjuicer; jeg tenker bringebær er nyyyyydelig. (p.s. Jeg hadde fortsatt forlagt kameraet da det var tid for denne fotosession, så beklager bildekvaliteten….) Oppskrift følger.

Klassisk Fersk Ostekake med fingerkjeksbunn
Springform 24-26 cm i diameter. Jeg kledde min med bakepapir.

Ingredienser bunn:
En pakke ferdigkjøpte fingerkjeks, eller lag selv.

Ingredienser ostefyll:
5 plater gelatin
150 gram kremost naturell (jeg brukte Philadelphia)
125 gram sukker
100 gram kefir
1/2 + 3 1/2 dl kremfløte

Ingredienser appelsingelé:
1 1/2 appelsinjuice (velg en god en…)
50 g sukker
2 plater gelatin

Fremgangsmåte:
Start med å kle formens bunn med fingerkjeks. Det kan være litt kinkig, men det trenger ikke være perfekt. Det er ingen som ser om du må skjøte litt her og der. Trikset er å finne midten på formen, og deretter skjære fingerkjeksen i kileform. Avstanden fra den butte enden til spissen på kjeksen er ca den samme som radius på formen (avstand fra kanten til sentrum). Når det er ferdig, ser det omtrent slik ut:


Legg gelatinen i bløt i et glass med kaldt  vann.
Rør kremost og sukker godt sammen i kjøkkenmaskin, eller en stor bolle.
Tilsett kefir og rør godt.
Kok opp 1/2 dl fløte og ta den av varmen.
Klem vannet godt ut av gelatinen, og ha den i den varme fløten.
Rør godt til gelatinen er oppløst og la avkjøle litt.
Tilsett fløte med gelatin til kremosten og gå raskt videre.
Pisk kremfløte av 3 1/2 dl kremfløte, og vend inn i osteblandingen.

Hell ostekremen over bunnen og sett den kaldt til den stivner. I oppskriften står det ca 2 timer, men jeg opplevde at dette gikk veldig raskt. Du kan også la den stå over natten.

Lag appelsingeléen ved å først bløtlegge to plater gelatin i kaldt vann.
Kok opp juice og sukker, og ta det av varmen når sukkeret er løst opp.
Klem vannet ut av gelatinen og rør den ut i den varme juicen.
Avkjøl.

Når juicen er blitt kald kan du forsiktig helle den over kaken, og sette tilbake på kjøl. Det er viktig at juicen er ordentlig avkjølt, for ellers vil den løse opp ostemassen når du heller den på. Det er også viktig at du ikke venter for lenge, for da vil juicen stivne til gelé før den kommer på kaken. Timing er altså vikig her, det er ikke vanskelig, men du må følge med underveis, kjenne på temperaturen og røre litt i juicen for å se om den har begynt å stivne.

Når kaken er stivnet, tas den ut av formen og anrettes på kakefat. Jeg løftet den lett av bakepapiret med en stor stekespade.

Pyntes og nyyyyyyyyytes!


Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under kremkaker. Likte du dette vil du kanskje også like disse (pek på bildene for å se teksten):
       
Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

4 thoughts on “Klassisk Fersk Ostekake

  1. Pingback: Fingerkjeks | Sverre Sætre Prosjektet

  2. Hei.
    Hvorfor er mengden kefir oppgitt i gram? Kefir er da flytende, burde det ikke være dl som med fløten? Ikke så erfaren baker, liker dette prosjektet godt!
    Vennlig hilsen
    Janne

    • Hei Janne!
      Tuuusen takk for så hyggelig kommentar🙂
      Det meste av ingrediensene i boken er oppgitt i vekt, rett og slett fordi det er mer nøyaktig. For eksempel vil du kanskje bli overrasket dersom du begynner å veie eggene før du bruker de, og ser hvor store forskjeller det er fra egg til egg, og tørrvarer som mel og melis vil lett endre volum ettersom hvor tett du pakker de i målebegeret. Jeg har en kjekk liten digitalvekt (ikke noe fancy, men en utholdende liten hvit sak) som jeg kan nullstille mens jeg måler, og den bruker jeg masse. Det er lite jeg måler i volum, og foretrekker nå å bruke vekt. Tror det fort blir en vanesak.😉 Med det sagt: du kan selvsagt helt fint måle opp en dl kefir til denne kaken!😀
      Takk igjen for koselige ord her. Lykke til med bakingen!🙂
      Camilla🙂

  3. Hei! Nå har jeg også laget denne ostekaken! Jeg lagde kjeksbunn, og det ble veldig bra. Jeg syns andre ostekaker med kjøpekjeksbunn lett blir for feite og harde, men denne likte jeg! Mye skryt fikk jeg også.😉 Kan tenke meg at den er veldig god med fingerkjeks også. Jeg syns kanskje det ble litt vel mye krem i forhold til ost i fyllet, men det er nok en smakssak. (Jeg brukte forresten yoghurt naturell i stedet for kefir, som jeg ikke får kjøpt i utlandet. Kunne kanskje ha tilsatt litt sitron for å få kaken syrligere ..?)

Leave a Reply

