Sjokoladekake med fingerkjeks

Farsdag kom også her i huset. Og attpåtil var vi så heldige å miste vanntilførselen den dagen bakeprinsene og mor skulle bake kake… De ting vi tar for gitt dere… Skal si det savnes når det er borte. Slik som kameraet, som jeg hadde forlagt i en stellebag, og sendt ut på trilletur med min far. Beklager derfor den litt uklare bildekvaliteten.

Men kake måtte det bli; sjokolademoussekake med fingerkjeks!

Nå fikk ikke bakeprinsen deltatt så mye som han først ville, for dette var ikke hans førstevalg av kake (og kakerøre). Heller ikke pappans… han ønsket seg sin favorittkake som er en variant av sjokoladekaken jeg blant annet laget til 17.mai. Men vi trengte å enklifisere…Klokken tikket mot sent på kveld og leggetid for små håpefulle.

Så jeg bakte fingerkjeks… (Hørtes det ikke enkelt ut når jeg sa det sånn; litt lett henslengt?) Og deretter skulle jeg kle formen med fingerkjeksene. Enklere sagt enn gjort… Så jeg konsulterte min gode venn Julia Child, Det gode franske kjøkken, og der stod det selvsagt en beskrivelse, pent illustrert, og det er altså noe lignende jeg har prøvet meg på ovenfor. Det gode franske kjøkken har også en oppskrift på fingerkjeks, som er veldig lik den man finner i  Den Store Kakeboka av Sverre Sætre. Eneste store forskjell er at Sætre forteller at det er fullstendig lov å kjøpe fingerkjeks fra butikken: De er helt ok! (Sett inn hurrarop her.) Mens Child… vel la oss si at hun har helt andre meninger om saken. Vi kan vel med dette konkludere med at kjøpefingerkjeks har utviklet seg siden slutten av femtitallet, og at det er ingen skam å ty til kjøpekjeks.😉 Hadde bare nærbutikken min hatt det….

Som dere ser, kledde jeg sidene av formen til slutt. Det ville jeg gjort først, dersom jeg skulle gjort det igjen. Det ble ikke en spesielt pen kant nederst, men man lærer så lenge man lever, og kanskje jeg kan spare noen fra å gjøre samme tabben. Altså: Kle FØRST siden av formen, deretter skjær kileform på fingerkjeksene (forbered deg på å bruk både litt tid og tålmodighet). Det trenger ikke være helt tett og perfekt.😉

Og som trøst for ikke å få baket kaken; fikk bakeprinsen stå opp neste morgen og ha frie tøyler med kakepyntstæsjet til å pynte den, før han ga den til pappa. Valget falt på favorittgodisen – kun den, og rikelig med den!

Smaken: Jeg synes den var kjempegod! Utro-o-olig mektig… Far var fornøyd og takknemlig. Bakeprinsen var glad og stolt, men likte ikke kaken med så mye mørk sjokolade i seg, og min kjære holder vel fortsatt en knapp på sjokoladmarengsmoussekaken som den ultimate moussekaken.

Jeg laget også en kake til min pappa på farsdagen; Klassisk Fersk Ostekake. Den kommer like rundt hjørnet.

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
Likte du dette vil du kanskje også like dette (pek på bildene for å se teksten):

         

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

Leave a Reply

