Norsk Bakt Ostekake

Dette er mitt tredje forsøk på denne kaken. Jeg tror jeg sier meg vel fornøyd nå.😉 (Om ikke annet sier jeg meg vel forsynt nå…) Og de som har bakt den, må gjerne gi meg en tilbakemelding om de har fått den til!

Bakt ostekake er noe av det beste jeg vet. (Det vil si; jeg tror all mat laget med kjærlighet er noe av det beste jeg vet…) Men det er noe med konsistensen på en bakt ostekake. Fløyelsmyk og mektig, fast men smeltende på tungen, med litt deilig kanelte i koppen ved siden av…Mmmmm. Denne har jeg laget naturell, i henhold til oppskriften, men jeg skriver litt om variasjoner til sist. Vel verdt å prøve ut for de som har lyst!

Det er noe uklart ved oppskriften i boken. Ingredienslisten lister 80 gram smør til bunnen, mens det i fremgangsmåten står at man skal bruke alt unntatt 50 gram smør, deretter de resterende 90. 90+50 har aldri blitt 80, og jeg syntes at det var altfor lite med 30 gram i bunnen (les: fikk den ikke til å henge sammen), så jeg undres om det skal stå 180 gram smør, delt i 90+90. Så her kommer en oppskrift og fremgangsmåte som ikke er helt identisk med bokens, men som jeg lurer på om er slik den skal være? (Guri, nå føler jeg meg på dypt vann…)

Det ble i alle fall veldig godt…😉

Norsk Bakt Ostekake
Form: Springform, ca 24 cm
Steketid kjeksbunn: 20 minutter ved 170 grader i forvarmet ovn
Steketid kake: 2 timer ved 100 grader.

Kjeksbunn:
100 gram mel
50 gram havregryn
1 egg
180 gram smør, romtemperert
120 gram sukker

Ostefyll:
400 gram naturell kremost, romtemperert (jeg brukte Philadelphia)
125 gram sukker
3 egg
3 1/2 dl rømme (lett og seter fungerer begge, men jeg synes den ble best med ekte vare..)

Topping:
4 dl rømme
6 ss sukker

Finn frem ingrediensene til bunnen og bland alt bortsett fra 90 gram smør.

Kjevle/trykk massen ut på et bakepapir. Den skal være ca en halv cm tykk…

…og stek i ca 20 minutter, ved 170 grader i forvarmet ovn. Det lukter himmelsk godt!

Avkjøl bunnen og smuldre den opp sammen med 90 gram romtemperert smør. (Så er vi litt tilbake der vi startet :-D)

Trykk massen ut i en bakepapirkledd springform.

Så lager du fyllet:

Finn frem romtemperte ingredienser. Her er avbildet lettrømme, som sagt fungerte det helt fint, kesam også for den saks skyld, men i min mening ble den best med seterrømme. (Jeg antar at når det står “rømme” i oppskriften refereres det til ekte vare.)

Jeg bare rørte dette godt sammen med en håndvisp. Begynn i så fall med de tyngste ingrediensene først: osten og sukkeret, og rør dette klumpefritt, tilsett deretter ett og ett egg og rømme til slutt. I en matmølle kan du bare kjøre alt samtidig og la det gå til det er godt blandet.

Hell fyllt over kjeksbunnen. Og stek ved 100 grader i ca 2 timer. Jeg sjekket min underveis og tok den ut litt tidligere. Da kunne jeg se at den ikke var så skjelven lenger, og husk at den setter seg når den får stå og hvile.

Deretter rørte jeg sammen rømme og sukker og helte forsiktig på toppen. Jeg lot ikke kaken helt avkjøles, men ventet til den var noe kjølt ned, hadde på toppingen og lot den stå i kjøleskap til avkjøling. Etter ca 1 time var kaken helt stiv, kom lett ut av formen og smakte nydelig!

Potensielle fallgruver:
Det står at toppingen til kaken skal piskes og legges på når den er kald. Da jeg forsøkte dette ble toppingen min veldig flytende og stivnet aldri…. Det smakte godt, men så overhodet ikke ut som på bildet i boken.
Så besøkte jeg en gammel oppskriftsfavoritt av Trond Moi, hvor toppingen skal legges på mens kaken er varm og kjøles ned med kaken. Dette fungerte utmerket.Toppingen ble stiv, men ikke så luftig som på bildet i boken. Det er denne som er avbildet ovenfor.
Men jeg får altså ikke til denne luftige, lette rømmetoppingen. (Sett inn frustrert sukk her.)
Og hvordan får man til å sprøyte rømmetopper med sprøytepose?
Eller kan det være pisket kremfløte som har lurt seg inn der?
Jeg lurer på om trikset er å piske rømmen og sukkeret opp, sette dette kaldt og deretter smøre på rett før servering? Jeg får prøve igjen, men er litt lei ostekake nå (gosh, sa jeg nettopp det?) -så det får bli ved neste anledning.
….Og bare så jeg har nevnt det… ikke prøv å piske lettrømme og tro at det blir stivt.😉

Variasjoner ved oppskriften som jeg har forsøkt:
(Hører gjerne fra dere om dere har gode tips!)

  • Sitronsaft/limesaft og revet sitrusskall i fyllet.
  • Vaniljekesam som topping.
  • Frosne blåbær drysset over fyllet før kaken går i ovnen.
  • Kornmokjeks til bunn. (Jeg brukte ca 120 gram smør til en hel pakke Kornmo) Greit når man har liten tid, men den hjemmelagde varianten er utrolig god!
  • Nøttebunn (Mmm…valnøtter gjør seg veldig godt her.)
  • Har til og med laget en lavkarbo variant med sukrin i fyllet. Det ble veldig godt, og man kan enten avstå fra bunnen, om den serveres som kake, eller steke den i små ildfaste former, som en porsjonsdessert.

Det var alt fra meg for denne gang. Jeg har heldigvis fått min kjøkkenmaskin tilbake og gleder meg til å ta den med på nye eventyr.😉

Snakkes!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under kremkaker og favorittkaker. Likte du dette vil du kanskje også like disse (pek på bildene for å se teksten):
   

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

Leave a Reply

