Hvit dame

Som lovet kommer her “Den hvite damen”, som min snille pappa hadde ønsket seg leeenge. (“Den vil jeg at du skal lage. -Og jeg vil at den skal se akkurat sånn ut. Med hvitfarget marsipan….”) Så jeg brukte litt tid på å lete etter titandioksid, men fikk det til slutt i hus. Slik ble det ferdige resultatet: La oss bare slå fast at den ser langt i fra “akkurat ut som” kaken i boken, men smaken… Var den verdt ventetiden mon tro?😉

Jeg har bestemt meg for å bruke mest mulig råvarer som er lett tilgjengelig for meg. Det vil si: det du stort sett får på nærbutikken, med små innslag av ekstra fantastiske produkter og kakepynt som snille venner og familiemedlemmer bestikker meg med.😀 Hvit marsipan har jeg enda til gode å finne i vanlig kolonial, og i valget mellom vanskeligere-å-jobbe-med marsipan med femti prosent mandelinnhold, og lett-å-jobbe-med billig-marsipan, ender jeg opp med den med mest mandler. Den andre er bare ikke like god, selv om den ser bedre ut…. så det er jo et dilemma jeg får finne ut av til neste marsipankake.

Så stod jeg der, og forsøkte farge en allerede mandel-gul marsipan hvit. Og knadde og knadde. Og det tok sin tid, og den ble litt annerledes i konsistensen underveis. Men etterhvert lignet det på noe som vi kunne bruke. I mellomtiden hadde bakeprinsen min kommet hjem fra skolen, og var ivrig på å hjelpe til med morfar’s kake! Så da ble første idé om en kritthvit dame forkastet…og i grunn ble den vel mye mer sjarmerende slik.😉 Jeg likte den i alle fall mye bedre i sin høstpyntede fargedrakt (med sverd, kuler og fuglen Svein).

En hvit dame er per definisjon en marisipankake med en nøttebunn i tillegg til sukkerbrød. Men der stopper, så vidt jeg vet, reglene. Det finnes mange utgaver av fyll til kaken, og denne fra boken gledet jeg meg til å prøve. Dette er nemlig den bløtkaken jeg er vokst opp med. Min mamma lager en supergod variant, som jeg har arvet oppskriften på, men da pleier jeg å legge nøttebunnen i midtlaget, og fylle med vaniljekrem, jordbær og gjerne bananskiver.😀 Her er nøttebunnen nederst, toppet med vaniljekrem, sukkerbrød, rikelig med varmt aprikossyltetøy (som dermed fikk trekke litt ned i bunnen), vaniljekrem med grovhakkede, ristede hasselnøttkjerner, sukkerbrød, pisket kremfløte og til slutt marsipanlokk!

Det ble en “voksen” smak på kaken og om jeg må si det selv: Den var utrolig god!

Sverre Sætre prosjektet foregår her. En liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under bløtkaker. Likte du dette, vil du kanskje også like disse (pek på bildene for å se bildeteksten):
 

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

7 thoughts on “Hvit dame

  1. Pingback: Åpen Valnøtt | Camilla&Sverre Project

  2. Flott kake!🙂 Jeg bare lurer på en ting, jeg holder på å lage en variant av hvit dame nå. Går det greit å legge vaniljekremen på nøttebunnen i dag og så la kaken stå til i morgen? Eller vil nøttebunnen bli ødelagt da..? Håper du rekker å svare i dag.. hehe😉

    • Jeg er her! hehe😀

      Ja! Jeg synes bare kaken blir bedre av å lages dagen før! Smaksmessig kommer den mer sammen.😉 Den eneste utfordringen med å lage den helt ferdig i forveien, er marsipan i kjøleskap… Pass på at den i så fall er tett pakket inn, gjerne i en pappeske med sprekkene teipet igjen. Ikke bruk plastfolie…det blir katastrofe…

      Stopper du et eller annet sted i prosessen før marsipanen pakker du den bare godt i plast og fortsetter i morgen.

      Lykke til!🙂

      • Tusen takk for lynraskt svar!😀 jeg begynte nemlig å bli litt stressa med tanke på at jeg kanskje måtte montere og pynte i morgen tidlig, det hadde blitt stress. Nå er begge kakene (en sjokolade og en Hvit dame-ish) ferdig trukket, så da blir det bare pynt i morgen🙂 det er så mye jeg kan tenke meg å bake fra boken til Sverre, og siden du ligger noen hakk foran i gjennomføringen kommer det helt sikkert flere spørsmål etterhvert😉 men nå er det køyetid! Ha en super helg!🙂

      • Bare hyggelig. Håper det var litt hjelp, og håper det har gått bra med kakene dine!

        Jeg pleier å gjøre så mye som mulig i forveien, når vi skal ha selskap, for det å stå samme dag og mekke kaker blir litt for mye for meg. Så jeg liker å starte tidlige og spre arbeidsmengdene utover mange dager. Jeg har kommet frem til noen erfaringer som fungerer for meg. Kanskje det kan være kjekt å lese?
        Jeg lager ofte bunnene til lagkaker i forveien og fryser de pakket i plastfolie. Frosne bunner er enklere å dele, og faktisk synes jeg mange bunner blir mer saftige av en tur i fryseren.
        Paibunner fryser jeg enten rå, før steking, til fylte terter og paier. Eller ferdig stekt til kalde terter.
        Kremer til fyll lager jeg gjerne to-tre dager i forveien og oppbevarer i plastbokser, så bruker jeg de til montering dagen før dagen.
        Skal jeg lage pynt til kaken av marsipan, marengs, sjokolade eller lignende, lagers også det en ukes tid i forveien og oppbevarer luftett i romtemperatur.
        Så monterer jeg gjerne dagen før dagen, og setter kaken godt pakket inn i kjøleskap – eller (faktisk) i fryseren. Der kan de fint stå over natten, også lar jeg den komme til romtemperatur før servering.
        Nå er det ikke alt jeg har forsøkt å svippe innom fryseren, så jeg kan ikke si at dette fungerer med absolutt alt, men spesielt for arbeids- og tidkrevende lagkaker fungerer dette helt utmerket!. Med litt(!) logistikk og planlegging, kan man da klare å sette sammen et stort kakebord, uten å bake seg i hjel samme dag.😉

      • Pssst… Jeg synes bare det er kjempestas om og andre som baker fra boka har lyst å dele bilder på facebooksiden😀
        Super helg til deg også!
        Camilla

  3. Tusen takk for supre tips!😀 jeg prøver også å porsjonere ut arbeidsmengden over flere dager, som å lage pynten en god stund før, og bunnene. Men noen ganger blir jeg usikker på holdbarhet og sånne ting. Så det er fint å høre at veldig mye kan gjøres klart i forveien🙂 jeg tror det gikk bra med kakene. Det var to bestillingskaker, og det var et par elementer der som jeg ikke hadde gjort før (som nøttebunnen😉 ), så jeg er veldig spent på tilbakemeldingen! Jeg kan godt legge ut bilde på facebooksiden. Neste nå blir suksessterte til en dåp neste helg, og fyrstekaken, som jeg har gledet meg fryktelig lenge til å lage!! Som sagt så synes jeg bloggen din er helt fantastisk! Den store kakeboken i seg selv er jo et funn, og i tillegg ha tilgang på erfaringer fra ALLE kakene er jo ubetalelig😀 hvor mye har du forresten igjen? Klem til deg!

Leave a Reply

