Sitronterte

Fantastisk deilig, frisk sitronkrem, gjemt under søt marengs på en sprø tertebunn. Nam! Jeg er veldig glad i sitron, har det stort sett i kjøleskapet, og bruker det gjerne i matlagingen der jeg kan, så gjett om overraskelsen var stor da butikken jeg befant meg i var utsolgt for sitroner. Jaja.. så ble det halvt sitron-halvt lime terte denne gang… godt det og.😉

Etter å ha funnet selvtilliten på både tertebunner og marengser, innebar ikke oppskriften noen fallgruver heller. (Har du enda ikke skaffet deg boka, og leter etter denne oppskriften, finner du den blant annet på indiske opplevelser,inntil den dukker opp i favoritt-seksjonen her;) ) ….Men la oss ikke spore av.

Sitronkremen dere! Du og du for en lekker sak! Nammmm! Jeg har også brukt den som fyll i cupcakes, og tilsatte da noen skjeer i glasuren også. Det ga en herlig, fyldig og frisk sitronsmak. Jeg tilsatte for øvrig litt mer sitrussaft enn oppskrifen sa denne gangen, og finrevet sitrusskall, for jeg syntes kremen var litt for lite syrlig (eller var marengsen for søt)? Så derfor dekket jeg heller ikke terten med like mye overdådig marengs som på bildet i boken…

Denne skal definitvt lages igjen, for jeg har selvsagt ikke klart å dy meg denne gangen heller…😀

Tadaaaaaa:  Mini-sitronterter!

Disse fikk en bursdagsgutt med seg i overraskelse på bursdagsmorgenen, og det ble feiring på toget den morgenen.🙂

Porsjonsterter er da mye søtere enn muffins? :D  Hvem er enig med meg?

Bursdagsgutten fikk også en bløtkake som han har gått og ønsket seg veeeeldig lenge. Den kommer straks her på bloggen.😉

Inntil da: Ha en herlig dag!🙂

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under paier og terter.
Likte du dette vil du kanskje også like dette (pek på bildene for å se teksten):
  
  

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

6 thoughts on “Sitronterte

  1. Har du fulgt paioppskriftene i boken 100%?
    Flere av oppskriftene foreskriver en 18 cm paiform – har du brukt det? I så fall hvor får man tak i en slik? Har en på 24 cm, og den er liten nok:-)

    • Hei Odd!
      Takk for kommentar og spørsmål🙂 Ja, jeg prøver (hvis ikke annet er nevnt), å følge orginaloppskriften helt etter boken første gang, også tillater jeg meg å gjøre endringer neste gang. Jeg hadde ikke en så liten paiform, da prosjektet begynte, så jeg brukte de jeg hadde i 22-24 cm størrelse. Jeg merket da at det ofte var lite fyll, men som regel nok deig. Derfor gikk jeg etterhvert til anskaffelse av en Patisse terteform, 18 cm i diameter, med nonstick belegg og løs bunn (kjøpte min hos Traktøren) og jeg ble utrolig overrasket over hvor stor forskjell det var på resultatet. Formen steker jevnere og penere og det er veldig lett å ta paien ut av formen. Min eneste innvending er at jeg fortsatt synes det er litt lite fyll (for eksempel i sjokoladeterten her) så jeg ønsker å skaffe en paiform med lavere kant. Dersom du øker mengden fyll med 1,5 eller 2 ganger, burde det gå fint å bruke en større form.😉
      Takk for at du la igjen kommentar!
      Camilla🙂

      • Takk for tilbakemelding. Jeg ser ikke helt hvorfor man har valgt å bruke terteformer av denne størrelse, 18 cm. For stor til en porsjon og for liten til å sette fram på bordet. Har mer sans for de små porsjonstertene du har laget.

        Flott at du har laget denne bloggen. Hadde egentlig håpet at kokebokforfatterne hadde laget slike blogger selv slik at man kan få diskutert bøkene, stilt spørsmål og noen ganger fått rettet feil. Blir å følge deg fremover.

      • Tja si det… Jeg føler at kakestørrelsene varierer mye med humøret mitt. Noen ganger vil jeg ha store flotte kaker til et kakebord, andre ganger vil jeg bare ha en liten lekker sak å sette frem til kaffen. Jeg er veldig glad i små porsjonskaker og porsjonspaier, synes de ser lekre ut i stort antall på et kakebord eller pent anrettet med litt frukt, bær, marengs, krem eller hva som enn passer til den aktuelle kaken, ved siden av på tallerkenen. Akkurat nå ser jeg at det er mange kaker på kakebloggene som er små i diameter, men med mange lag og veeeeldig høye. Jeg har lyst til å prøve å lage en, for moro skyld, men tenker at dette er kaker som er mer artige visuelt, enn praktiske å spise.😉

        Kjempehyggelig at du slår følge på resten av veien! Glad for å ha deg her!😀

Leave a Reply

