Formkake med gulrot og nøtter

Jeg har hatt noen ikke-så-vellykkede kaker…. de færreste av dem har sneket seg inn på bloggen her, men for å røpe noen fiaskoer kan vel nevnes myke marengser, paddeflate bunner, rennende ostekaker…. Men her gjør jeg et unntak: Kaken ble veldig god, til tross for at den har én feil…😉

Kaken er full av gode ingredienser: sitrusskall fra både appelsin og sitron, hakkede ristede hasselnøtter, fløte, finrevet gulerot….Og den var veldig rask og enkel å røre sammen. (Alltid et pluss!🙂 )

Den hevet seg nyyyyyydelig i ovnen, og fylte formen til breddene. Det luktet fantastisk godt!

Jeg sjekket at den var ferdig etter angitt steketid, og da pinnen kom ut av kaken tørr, vendte jeg den på hodet på en rist og penslet den med dynk etter instruksene i oppskriften.
…..Så hva var galt med den?

Ikke smaken i alle fall! Men jeg stakk åpenbart ikke testepinnen langt nok ned i kaken. Så etter å ha skåret flere perfekte stykker og smakt fornøyd. Ser jeg at midt inni den deilige formkaken, der er den heeelt rå. Jaja.. Vi fikk mange gode stykker fra hver kant, og det var i grunn nok. Den var veldig mektig, og det rakk til både foreldremøtet og kaffekosen.

Notat til seg selv til neste gang: Steke fem minutter lengre…. -Og bruke lenger testpinne😉

Vi sees!🙂

Sverre Sætre prosjektet foregår her. En liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under formkaker. Likte du dette, vil du kanskje også like:

     

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

Leave a Reply

