Superenkel epleterte

Det er heldigvis kaker for enhver anledning i Den store kakeboka: hverdag og fest, enkle og komplekse. Så heldigvis kunne jeg med god samvittighet kaste meg på en svært så (latterlig) enkel oppskrift. Tertebunn, med skivede epler, sukker og smør. Mmmmmm….

Men først lovet jeg å fortelle hva jeg gjorde med disse deilige plommene, plukket rett utenfor døren min:

Så hadde man altså vært veldig flink og planlagt måltider for flere dager enn én, samt handlet inn for disse da en først var på butikken; med snille og hjelpsomme posebærere og vogntrillepiker (fantastisk!). Men så gikk jeg ut med søpleposen og kom jammen inn med en pose epler (snille naboer er vel det beste i verden). Og deretter var plommetreets avling i desperat behov for å bli reddet fra syndefloden som har kommet ned over oss de siste dager (våtere enn vått). Og som ikke det var nok, ramlet det plutselig inn gjestebud med medbrakt, full fårikålmiddag på søndag (så godt!). Og sånn hadde det seg at jeg på starten av uken satt her med overskudd av plommer i sterkt behov for å bli til noe videre, ditto en stor pose epler, og en ulaget søndagsmiddag.

Og slik ble det nystekte plommeterter, velduftende biff bourgogne (Julia Childs til og med – hvor i ånden av prosjektet er ikke det?!?) til middag, samt lune epleterter med iskrem til dessert – på en helt vanlig hverdag!🙂 FANTASTISK! -man kan bli rent bortskjemt av mindre…

Her er plommetertene:

Ikke en oppskrift fra Kakeboka, dette, men en fantastisk terte fra Lise Finkenhagens “To kokker på hjemmebane”. Den smaker intenst av sitron, mandel og plomme, og må bare prøves.

Til og med mørdeigen har mandel i seg (som i grunn gjør den litt vanskeligere å arbeide med), men så godt det smaker! Og siden jeg liker små terter, laget jeg like greit mange små, i stedet for en stor.

Så mens disse stod velduftende på benken, og noe annet putret velduftende i en kasserolle, ble disse til:

Snakker om enkel luksus! Her med et lett melisdryss.

Vi valgte å spise de slik:

…og slik…

Bon apetit!

One more down… still really many to go…

Sverre Sætre prosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under terter og pai. Likte du dette, vil du kanskje også like:

Klikk her for å “like” bloggen på Facebook



På gjensyn! :)

Leave a Reply

