Sjokoladekake i langpanne

Langpannekaker er jo så mangt. Og jeg er sikker på at de fleste har en favorittoppskrift som er “den beste”. Så jeg var ganske spent på å prøve denne. Fotballavslutning virket som en fin-fin anledning til å stille opp med en langpannekake, så da rullet jeg opp ermene og satte i gang.😉

Nå har jeg ofte delte meninger, med mang en kakeoppskrift, om hva som er en ekte “langpanne”. Heldigvis står det oppgitt mål 30×35 cm, og i mangel av den nøyaktige formen, fant jeg den jeg hadde som virket best egnede for oppgaven. Oppskriften var enkel å røre sammen, og jeg stod kort etter med en velduftende…liiiitt flat… men god sjokoladeherlighet:

Min form var 30×40 cm og jeg måtte prøve én gang til. Denne gangen med doblet oppskrift for å få litt høyde på kaken.

Jeg tenker at jeg kunne godt ha tre- eller firedoblet den, og det igjen betyr at for en skikkelig stekebrett-langpanne – en slik en som følger med komfyren, må oppskriften mulitpliseres en del ganger.

Enkel oppskrift til høyre, dobbel til venstre. Den doble ble ca dobbelt så høy som den enkle (duh…😀 ) og målte 2,5 cm høy/tykk. Den tynne utgaven var likvel ikke bortkastet. Den smakte nemlig kjempegodt, var mild og saftig, og fikk raskt ben å gå på!!

Glasuren var jeg også spent på. Lagde for sikkerhets skyld dobbel porsjon. Man bor jo ikke sammen med en glasurelsker (eller tre) uten å ha lært seg noe….😉

Glasuren ble kjempegod! Til pynt lagde jeg vimpler av utskrifter fra pcen, som jeg limte på coctailpinner. Fotballene er tyggiskuler med konditorfarge på. Og gresset er grønnfarget marsipan presset gjennom en hvitkløspresse.😉

Konklusjon: God, lys, saftig og “barnevennlig” kake. Kjempegod glasur!🙂

Sverre Sætre prosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker. Likte du dette, vil du kanskje også like:

 sjokoladelangpanne med favorittglasur


Klikk for å “like” på Facebook

På gjensyn!🙂

2 thoughts on “Sjokoladekake i langpanne

Leave a Reply

