Rabarbraterte

Noen oppskrifter bare gleder jeg meg til å prøve ut, og takker prosjektet for unnskyldningen og muligheten til å gjøre det!

Oppskriften er kort og uten bilde, og jeg har heller aldri smakt en rabarbraterte, så spenningen stod i taket. Med nyervervet, friske fine rabarbrastilker fra snille Lykkemors hage, satte jeg i gang. Det er noen feil og mangler i oppskriften, så kanskje du vil lese fotnotene her, før du tenker sette i gang med den.😉 Jeg brukte mer rabarbra og mer mandler enn oppskriften sier, og synes det var veldig godt…

I det jeg skar gjennom disse sprø nydelige stilkene, og kjente den intense lukten, veltet gamle minner om ferskknekt rabarbra og sukkerskåler frem. Tilbudet om å prøvesmake, ble høflig avslått av seksåringen, selv når sjokket (!) over å få en hel skål (!!) med sukker hadde gitt seg litt. Og for å være ærlig. Den er jo relativt …ehm… frisk… på smaken, så jeg droppet også tanken om å sette meg ned med en dyppeskål, og svevde heller på gode minner gjennom oppskriften.

Oppskriften sa å bruke en 24 cm stor, smurt form med løs bunn. Formen min med løs bunn er for liten,men silikonformen har rett størrelse. Det var dog overhodet ikke mulig å få terten ut av den. Så jeg tenker at hvis jeg lager den igjen, vil jeg enten lage den mindre, eller i en porselensform som jeg kan servere den i.

Tertebunnen gikk som en drøm å lage. Jeg lagde dobbel porsjon av både bunn og fyll, for jeg skulle ha litt småterter som gaver. Etter å ha kledd formene, prikket jeg dem og satt de i fryseren. Kanskje en fordel å rydde litt plass der først….

Så renset og skar jeg ca 500 gram rabarbara i centimeter tykke skiver. Lot de ligge i 8 ss med sukker, imens jeg blandet sammen eggblandigen. Til én terte trengs det 80 gram sukker, 60 gram romtemperert smør, 5 ss créme fraiche og 1 egg.  Det var noe vanskelig å få det jevnt. Det står bare “bland sammen”, men i min erfaring var det ganske vrient å få smøret til å løse seg opp i eggeblandingen, til tross for iherdig blanding.😀

Så fylte jeg eggeblandingen i det iskalde terteskjellet. La oppå generøst med rabarbra. Dryslet over sukkerlaken som hadde dannet seg i rabarbraskålen, og toppet det hele med hakkede mandler. Jeg brukte også generøst med mandler, for det synes jeg bare er godt.😉

De små tertene ble laget på samme vis. Og samtidig fikk de selskap av minifyrstekaker.😉

Og disse fikk jeg fint ut av formene, når de var ordentlig avkjølt i kjøleskapet. Skikkelig søte små terter! Elsker små porsjonskaker…! 😀

Det ble ekstra eggekrem og rabarbra igjen, så jeg lagde noen små varianter uten tertebunn også. Til det brukte jeg smurte créme brulée former. Disse ble knallgode, og kunne fint vært servert som en lun dessert. Gjerne med litt pisket creme fraiche på toppen..? Mmmm…

Fallgruvene du bør unngå:

  • Oppskriften nevner ikke steketemperatur. Jeg stekte ved 175 grader, med varmluftsovn, i ca 35 minutter.
  • Bland det romtempererte smøret godt med sukkeret, før du rører inn creme fraice og egget, for å unngå klumper. Min ble ikke helt klumpefri, men det gjorde ingenting smaksmessig.😉

Konklusjonen: Verdt å prøve! Skaff deg en rabarbrabusk…😀

Red.: Dette er “prosjektinnlegget”. Jeg har lagt til en ordentlig rabarbraterte-oppskrift og trinn-for-trinn-gjennomgang av denne kaken under favorittkaker.😉

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under terter og paier. Likte du dette vil du kanskje også like:

2 thoughts on “Rabarbraterte

    • …eller plante…. eller som jeg er vokst opp med å kalle det svære grønne bladverket bakerst i hagen: en busk… kjært barn har mange navn?😉

Leave a Reply

