Pynteskolen: Kandiserte blomster

Alle de vakre kakene i boken, pyntet med lekre kandiserte roseblader, vel det er tid for å prøve og mestre!😉

Start med å plukke usprøytede, spiselige blomster. Skyll de godt ved å la de bade i friskt vann.

Legg deretter blomstene til tørk på tørkepapir over natten.

Jeg har her prøvet meg på syrinblomster, røde blomster fra kvedeepletreet og stemorsblomster.

Så er det bare å finne frem det du trenger: en skål med eggehvite, en ren liten pensel, en skål med sukker (som jeg etter råd fra boken, kjørte ekstra fint i hurtighakkeren min), bakepapir til å tørke blomstene på ….og god tid! (Tilgi det dårlige lyset på noen av bildene, da dette var var sent på kvelden.)

Eggehviten skal piskes lett, med en gaffel, til den skummer. Og så er det i følge boken bare å pensle eggehvite på blomsten, vende i sukker og legge til tørk.

Det var absolutt enklest med de litt større eplekvedeblomstene. De små syrinene var omstendige (også så mange da…). Jeg forsøkte både å dyppe de i hviten og å la de renne av seg på kanten av skålen, å pensle de med generøst med hvite og litt andre tilfeldige innfall. Stort sett ble de bare altfor kraftig dekket av hvite, og dermed også veeeeldig sukrete😀

Den beste teknikken viste seg å være den mest tidkrevende. Jeg dyppet penselen i hviten. Ristet av overflødig væske. Penslet omstendig alle krinkelkroker og la blomstene i sukkeret.

Der brukte jeg en stekepinsett til å snu de, og til slutt ble de lagt på bakepapir til tørk.

Det er viktig at de legges på bakepapir, og ikke tørkepapir, som kan klebe seg fast i blomstene.

Så er det bare å legge seg og sove *gjeeeeesp* og vente, og våkne…

…til nyyyydelige pastellfargede blomster juveleer.

Ble de ikke vakre?!? Og hva smaker de, lurer du? Sprøtt og …vel… søtt!😀 Og hva brukte jeg de til?

Følg med, følg med…  hvis du vil vite hvordan du lager disse.🙂

Sverre Sætre prosjektet foregår her; en hyllest til den store kakeboka. Dette innlegget er arkivert under Pynteskolen. Likte du dette innlegget vil du kanskje også like:
 


 

Leave a Reply

