Pavlova

Ooo-svikefulle Pavlova. Du som er så lett og luftig, og som alle oppskrifter med stor selvsikkerhet hevder å være en enkel kake å bake. Jeg vet bedre!

Så her kommer ikke bare en liten fremgangsmåte, og oppskrift, her kommer også en liten oversikt over fallgruvene du skal unngå. Tro meg. Jeg har stiftet nærmere kjennskap med dem alle. Fire pavlovaer senere, prøver jeg meg her på en liten demonstasjon, selv om jeg knapt føler meg utlært på området. Denne arkiveres under favoritter, mest fordi kaken i seg selv er en personlig favoritt, men desverre fikk jeg ikke fremgangsmåten i boken til å fungere. Denne er derfor ikke lik. Here goes…..😉

Redigert 12.05.2012: Jeg har redigert oppskriften litt etter flotte tilbakemeldinger i kommentarfeltet, samt lagt til to instruksjonsvidoer, som kommer etter oppskrift, fremgangsmåte og fallgruver.😉

Til en Pavlova, ca 24 cm stor, trenger du følgende:

  • 4 eggehviter -NB! i romtempereratur
  • 120 gram superfint sukker/melis; vanlig sukker kan kjøres i matmølle/foodprosessor for å lage superfint sukker
  • 1/2 ts hvitvinseddik
  • 1/2 ts maisenna
  • frø fra en vaniljestang; splitt stangen på langs og skrap ut frøene med en kniv, alternativt 1/2 ts vaniljeekstrakt eller vaniljeessens.

Før du går videre, forvarm stekeovnen til 200 grader…😉

Noen forberedelser som kan være lure å ha unnagjort før vi starter piskingen:

  1. Lag ditt eget superfine sukker ved å kjøre sukkeret i en matmølle
  2. Finn frem stekebrett og bakepapir. Tegn opp en rund form på baksiden av papiret. Dette blir malen for kaken, og den skal altså være ca 24 cm stor (heller litt for liten enn litt for stor her)
  3. Snu bakepapiret, så tegningen kommer på nedsiden.
  4. Smør bakepapiret med smør eller nøytral olje (for eksempel solsikke, soya, vita…). NB! Du kan bruke silikonmatte, men du er faktisk nødt til å smøre den også!
  5. Så setter vi i gang!😀

Til denne kaken er det en stor fordel å ha en god miksmaster. Sørg for at bollen og vispen er gullende rene, samt fri for fett og oppvaskmiddel. Pisk eggehvitene til de begynner å skumme.

Så tilsetter du gradvis én og én skje med sukker. Pisk godt mellom hver gang.

Tilsett også vaniljestangfrøene her, slik at de blir godt blandet inn i hele massen. Du vil helst slippe å få en stor sort klump et sted….

Fortsett å tilsette én og én skje med sukker til alt er rørt inn i eggehvitene. Hvis du nå kjenner på litt av massen, gnir litt av den mellom tommel og pekefinger, skal du ikke kjenne sukkerkorn. Gjør du det, må du mikse litt til… ellers kan du fortsette.

Når det er ferdig mikset, skal det se omtrent slik ut. Massen har omtrent tredoblet i volum. Vi er på jakt etter silkemyk kremkonsistens. Tenk bølger som slår mot stranden. Ikke sjøsprøyt og badeskum. Overarbeidet, vil denne massen se kornete ut. Jeg har et eksempelbilde på det lenger nede på siden.

Tilsett nå eddiken og sikt maisenna over eggemassen.

Så finner du frem en slikkepott, og med store, lette bevegelser vender du eddiken og det tørre inn i eggehvitene. Ikke overarbeid røren. Stopp når alt er samlet.

Slik. Så er det tid for å helle røren over på bakepapiret.

Bruk en slikkepott eller bred kniv/spatel, til å smøre røren ut i en pen sirkel.

Den kan gjerne være litt lavere på midten, med høyere kanter rundt. Jeg liker godt at den har litt tilfeldig overflate, men hvis du vil slå deg løs med sprøytepose og lage en dekorativ kant på kaken, er det ingenting i veien for det.

Slik ser min ut, klar til å gå i ovnen. Jeg forsøkte også her å lage en halvstor porsjons pavlova til bursdagsbarnet.  Noen tanker om det kommer til slutt, men ikke fall for fristelsen før du har lest fotnotene…

Så kommer trikset! Sett Pavlovabunnen din inn i den varme stekovnen, og skru umiddelbart varmen ned til ca 130 grader. (Litt mer om steketemperatur lenger ned.) Stek i 90 minutter, uten å åpne ovnsdøren. Når steketiden er over. Skal Pavlovabunnen få lov til å sakte avkjøles i stekovnen. Et lurt triks, er å steke den på kvelden, og la den stå til avkjøling i ovnen, natten over, med ovnsdøren på gløtt.

NB! Stekeovner er individuelle. Så kanskje din ovn skal steke på 150 grader, eller 120 grader. Jeg fant 130 til å fungere for meg. Da brukte jeg også varmluft. Det du ser etter, er en lett gylden stekeskorpe. Bunnen skal hverken “lekke” væske fra undersiden, eller “piple” svette på toppen. Følg med gjennom vinduet på stekovnen underveis. Dersom den begynner å lekke eller piple, har jeg desverre ikke andre råd enn å starte på nytt. I begge tilfeller fikk jeg ikke bunnen sprø, men heller noe seige triste greier…

Neste dag så min bunn slik ut (ikke bry dere om den mislykkede varianten på siden der…😀 ) Her har (endelig!) skorpen blitt sprø og lett gylden. Den gir så vidt etter for trykk, med et lite knas, og du kan ved nærmere ettersyn, se at overflaten er krakelert. Inni er den fortsatt marshmellowaktig, slik den skal være. Denne bunnen lot jeg stå slik fra morningen av, bare tildekket med et kjøkkenhåndkle, frem til servering samme ettermiddag.

Ved servering lesset jeg på med lett vaniljekrem og deretter har min søte, snille søster, fått jobben med å dekorere den med bringebær, blåbær, kiwi og jordbær.

*tadaaaa*

Så var det noen fotnoter, nemlig fallgruvene du bør passe på å unngå.

  • Ovnen forvarmes til 180-200 grader, deretter skal du senke temperaturen til ca 130 grader i det kakebunnen settes inn. Sjokkvarmen i det bunnen går inn i ovnen, bidrar til å gjøre skorpen sprø.
  • Sukkeret bør absolutt være superfint. Det er mye enklere! Med vanlig sukker fikk jeg aldri pisket ordentlig ut sukkerkornene, og marengsmassen ble tilslutt overarbeidet og kornete: (Se også en fin kommentar om dette i kommentarfeltet lenger ned.)
  • Steketiden er i boken oppgitt til 20 minutter. Etter to pinlig nøyaktige forsøk på å følge oppskriften til punkt og prikke, satt jeg igjen med to myke, klissete, giga-marshmellower. Steketiden må være 60-90 minutter, deretter langsom avkjøling, gjerne i ovnen med døren på gløtt. Denne må du med andre ord huske å lage i god tid før servering. Kvelden i forveien er smart. Jo lenger den står slik, på langsom avkjøling, jo mer sprø blir skorpen.
  • Jeg hadde ikke suksess med å lage en mindre utgave av denne kaken. Det er noe med størrelsen, som er essensielt i forhold til konsistensen på kaken. Men jeg har lest at halv oppskrift, samt en steketid på én time (pluss avkjøling) skal gi en god mini pavlova. Tenker du dog på å lage porsjonspavlovaer, så vurder heller å lage marengsreder. Det er MYE enklere! Marengsredene skal helt gjennomstekes/tørkes og kan lages i god tid i forveien, kremen kan lages i forveien og monteres ved servering.😉

Redigert 12.05.12:
Det er mange som søker på pavlova nå, og det finnes mange gode oppskrifter på den, men vi må vel konkludere med at det er noe feil med den i Den Store Kakeboka. Siden jeg ser at mange søker seg hit, fordi de har problemer med akkurat den oppskriften, håper jeg dere finner det dere leter etter av svar her og lykkes med pavlovaene deres. Etter å ha laget flere av den, og fått masse fine tilbakemeldinger i kommentarfeltet, har jeg nå oppdatert innlegget, samt lagt til disse fine videoene, begge på engelsk.

Jeg er så glad i gode instruksjonsvideoer!!!

Denne Pavlova-vidoen fra Joy of Baking er grundig og teknisk, og forklarer hvorfor du gjør som du gjør. Jeg liker å få vite sånt. Resulatet er en kake som likner på den vi gjerne forbinder med pavlova her i Norge.

Denne Pavlova-videoen fra Learning Kitchen er mindre teknisk og mer koselig, og også en av de enkleste jeg har sett. Jeg liker måten hun rører inn maizennaen på (og at hun ikke klarer dy seg og må gjøre det selv …hehe). Resultatet her er en høyere kake, mer tradisjonell for New Zealand og Australia.

Så ønsker jeg deg hell og lykke med din egen Pavlova – New Zealands nasjonalkake faktisk, og gi meg gjerne en kommentar her, dersom du har noe å tilføye. Det er jo, når vellykket, en inderlig god kake…..😀 Nærmere ettersyn av deliktessen…😉

 

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under frukt- og bærkaker og favorittkakene. Likte du dette vil du kanskje også like:

 

33 thoughts on “Pavlova

  1. Takk for oppklaringen! Denne kaken skulle pryde 17.mai bordet hos oss, men etter å ha fulgt oppskriften til Sverre Sætre ble det total fiasko. Prøver din framgangsmåte neste gang!

    Ellers mange fantastiske kaker i boka, Sitronterten er favoritt her enn så lenge🙂

    • Hei!
      Så synd med kakefiasko!😦 Jeg var veldig oppgitt selv, etter andre forsøket, så ja, det er helt klart noe feil i oppskriften der. (Jeg er jo kjempefan av boka, men det er faktisk noen som mangler litt info eller ikke fungerer; Brownie med glasur er det noe veldig rart med, så er du advart.)😉
      Sitronterten gle-e-e-eder jeg meg til å prøve!😀 Tusen takk for favoritt-tips!!!

  2. Ahaaaa! Jag lagde Pavlova på 17 mai, og kan ikke akkurat si at den var marshmellowsaktig inni! Skal prøve å følge dine instrukser neste gang! fortsettelse følger🙂

  3. nå er det 2 gang jeg har fulgt din oppskrift, og resultatet har blitt superbra hver eneste gang. For meg så funket det ikke med bare melis, men jeg måtte bruke litt vanlig sukker også, og dette fubket veldig bra. Jeg brukte også kun 80 minutter steketid på 120 grader, d ble den fin og seig inni. Jeg er bare sytten år, og er ikke mesternes mester når det kommer til baking, så dette burde mange flere lage. Venninene mine elsker denne kaken, så jeg har nå blitt fast kakelager ved forskjellige happenings! Tusen takk for alle råd, tips og oppskriften ikke minst!

    • SÅ hyggelig, Sofie. Tusen takk for snille ord. Skal si jeg har strevet med denne kaken selv, før jeg fikk den varianten ovenfor til å fungere for meg, og det er jo ekstra fint når flere kan få noe positivt ut av det. Det er jo en utrolig god kake når den funker!🙂 Lykke til som fast kakelager. (Det høres kjent ut…..😉 ) -Camilla😀

  4. Nå har jeg laget min første Pavlova…..og alt såg fantastisk ut!………….men da vi skulle sprette kaka, er bunnen forferdelig seig og henger fast i kakefatet! Den minner mer om KARAMELL og er blitt ett tynnt lag under all krem og frukt….Hva gjorde jeg galt??..borsett fra å overpiske?( den ble litt kornete) Må også tilstå at jeg ikke brukte eddik….

    • Hei Gitte🙂

      Så gøy at du har laget pavlova! Jeg er jo bare en glad amatør med et kakeprosjekt her, men siden jeg har laget kaken noen ganger prøver jeg meg på å tenke meg høyt frem til et slags svar….😉 Må bare først si at denne kaken er i min erfaring litt lunefull, og det er en del fallgruver underveis. Umiddelbart tenker jeg om den kan ha stått litt for lenge med kremen på før servering? Den mykner med en gang kremen kommer på. Også blir den seig hvis man har oppbevaret bunnen i kjøleskapet før fyllet has på. Og en pavlova skal være seig og “marshmellow-aktig” inni, ikke helt sprø tvers gjennom, slik som et pikekyss, men din høres i overkant seig ut.😉 Overpiskingen påvirker konsistensen, så det har noe å si, og karamellsmaken, får meg til å lure på om den har vært stekt ved for høy varme også. Alle ovner er forskjellige, og jeg brukte noen forsøk før jeg fant det ideelle på min ovn. Kaken skal mer tørke enn steke, så derfor er det lurt å steke den kvelden før den skal spises. Eddiken er viktig med tanke på konsistensen (få den seig og ikke sprø). Det trenger ikke være eddik, bare noe som er syrlig: sitronsaft for eksempel, men det burde gå greit å sløyfe det, så jeg tror ikke det er problemet her.

      Det eneste rådet jeg kan gi er å prøve igjen; piske massen litt mindre og steke ved litt lavere temperatur, la bunnen stå i ovnen med døren på gløtt natten over. Også er det veldig hyggelig om du rapporterer tilbake, hvis du prøver igjen. Jeg har laget et par pavlovaer siden dette innlegget, så jeg kan se om jeg kan snekre sammen et bedre innlegg. Kanskje mager trøst i felles skjebne; dette er en kake mange strever med…. og min første pavlova verken SÅ eller var på noen annen måte fantastisk *hehe* Tror nok ikke du er så langt unna å knekke koden. Lykke til!😀

      Tusen takk for at du la igjen kommentar🙂
      Camilla

  5. Pingback: Sjokoladebrød | Camilla&Sverre Project

  6. Hei! Kjempefin blogg du har, jeg har kjøpt meg Sverre Sætre-boken, men ikke hatt anledning til å prøve noen av oppskriftene ennå. Angående Pavlova så har jeg alltid brukt Nigellas oppskrifter, og ALDRI hatt noen problemer. Jeg tror noe av nøkkelen er myten om at man ikke skal kjenne sukkerkornene i massen. Jeg bruker alltid helt vanlig sukker, og det er alltid litt sukkerkorn i pavlovamassen før jeg steker den, men dette har aldri hatt noen negativ påvirkning på konsistensen eller smaken. Jeg lurer på om sukkerkornene rett og slett smelter når de bakes, slik at dette ikke spiller noen rolle. Mens hvis man visper for harde livet for å få kornene ut, kan man veldig lett overarbeide massen og få et dårlig resultat.

    Dessuten høres steketiden til S.Sætre helt hinsides ut! Jeg er helt enig med deg om at den må stekes mellom 60-90 minutter.

    • Tusen takk for kommentar og innspill! Supert! Jeg har også blitt noen erfaringer rikere siden dette, og er helt enig med deg, både hva angår sukker og Nigella😉 Skal oppdatere innlegget😉

      Takk igjen for veldig hyggelig tilbakemelding.

  7. Hei,
    Fin og litt artig beskrivelse av veien til den perfekte Pavlova. Jeg har en oppskrift med 5 eggevhiter – og så bruker jeg litt salt!!! Det er et “mormor-triks”. Det gjør at marengsen blir seig og fin. Jeg bruker vanlig finkornet (engelsk) sukker. Det er også lurt å ikke piske på høyeste hastighet om du f.eks. har en Kitchen Aid. Den jobber for fort! Det med lang steketid/lav temperatur og lang avkjøling skal jeg prøve.

    • Hei Hilde,
      Kommentaren din må ha blitt borte for meg… beklager sent svar😉
      Artig med salt! Mon tro om det er for å stabilisere eggehvitene? Ofte kan man tilsette litt salt eller syre (som sitronsaft eller eddik) for å gjøre dette. Da blir det vanskeligere å overlevende marengsen.
      Jeg tror også at det er veldig viktig, når man bruker store kjøkkenmaskiner, å la de jobbe lenge på lav hastighet. De små luftboblene som piskes inn da, har en helt annen styrke og struktur enn de man får ved å piske på høy hastighet. Tålmodighet er tingen😉
      Takk for hyggelig tilbakemelding!
      Camilla

  8. Kaken er i ovnen, ser foreløpig bra ut!i Savnet hvor i ovnen kaken skulle stå, fant ut at det måtte være nederste rille……Håper jeg har rett

    • Hei Linda!
      Så gøy med pavlovabaking. Takk for kommentar🙂 Jeg pleier å steke midt i ovnen og på varmluft. Du får kjenne på toppen når tiden er omme, og om den er litt myk så gi den litt mer tid.
      Lykke til🙂
      Camilla

  9. Det gikk jo bra!!!! Skal prøve midt i ovnen neste gang. Kansje hakket bedre da? Det eneste var at jeg syntes kaken fort ble bløt etter å ha stått en stund med “fyllet” på! Er det normalt?

    • Så bra det gikk fint!! :)) Ja, det er helt normalt. Den må fylles rett før servering. Den er sånn sett kanskje bedre egnet som en dessertkake, enn som en del av et større kakebord. Marengsreder, som egentlig bare er store pikekyss, tåler bedre å stå litt, siden de ikke er myke i midten fra før.😉

  10. Det eneste jeg savner her er at jeg bruker 6 ss kokende vann på 4 egg….

    fikk oppskriften jeg bruker av ei veninne av meg når jeg bodde der nede… jeg skal nå hive meg på å lage en til i kveld nyttårsaften da jeg skal feire med 2 gode venner fra AUS…som akkurat har flyttet til trøndelag🙂

    Godt nytt år!

  11. Tenkte å debutere med Pavlova i kveld. Og har tenkt å teste med romkrem, er så lenge siden jeg har spist det, og siden det bare er voksne som skal spise så tenker jeg det kan blir litt spennende.

  12. Hei!! Jeg har ikke varmluftsovn og skal lage en type pavlova med to lag, kan jeg ha begge marengsbunnene på samme papir selvom ikke jeg har varmluft?
    Også den oppskriften jeg bruker er litt annerledes enn hva du beskriver. jeg skal for eksempel ha med potetmel, og det er det eneste utenom sukker og melis? Må jeg ha med eddik/sitronsyre? vil det hjelpe?

    • Hei Iselin!
      Du kan helt sikkert ha begge bunnene på samme papir, dersom du får plass til det. Jeg har aldri laget den uten varmluft, men jeg tenker at så lenge du ikke stabler i høyden, burde det gå greit.😉 Jeg vet det finnes mange varianter av pavlova-oppskrifter, men jeg har vel bare sett varianter med noe syre i, ja. Så jeg tenker at om du tilsetter en teskje med sitronsaft eller eddik, så kan det i alle fall ikke skade….? Det skal jo være en av faktorene til å få den seige innsiden.
      Er fremgangsmåten ganske lik, ellers?
      Lykke til!🙂
      Camilla

      • Tusen takk for kjapt svar. Setter pris på slikt!😉
        Ja framgangsmåten er veldig lik, men jeg velger å føle din litt bedre med tanke på du har prøvd å feilet litt selv. Da tilsetter jeg litt sitronsyre så satser vi på det blir topp🙂 Tuuusen takk igjen for kjapt svar!!

  13. For en fantastisk forklaring. Den skal jeg prøve. Ang. sukker så pleier jeg å kjøpe det i Sverige. De maler sukkeret mye mer enn i Norge. I Norge får vi jo kun kjøpt det min gamle mor pleide å kalle for “syltesukker” Helt håpløst til kaker. Lefsesmørelse…etc🙂 Bare et tips

    • Hei Toril
      Man får kjøpt “engelsk” sukker i Norge også, på litt mer velassorterte butikker, som Meny, Centra, Ultra og Coop. Tate & Lyle heter det vel. Det er mye mer finkornet enn det vanlige “danske” sukkeret som er å få i vanlige butikker. Det egner seg til lefser, strøsukker etc. Min mor var også opptatt av forskjellen på sukker:-)

  14. Hei du:) jeg ser her at det er mange som mener pavlovaen skal være myk som marshmallows inni. I min mening skal pavlovaen være seig(litt karamellaktig) inni, og sprø utenpå. Noen ganger har jeg laget pavlova som har blitt sånn marsmallowaktig inni, og da har jeg regnet det som en fiasko! Hva sier du, skal pavlova være seig eller marshmallowaktig? Syns personlig den seige varianten er hundre ganger bedre enn den andre:)

  15. Laget pavlova i fjor til 17. mai, og den ble dritbra. Prøver meg på den samme oppskriften nå, men ser allerede i ovnen at alt ikke er som det skal. Brukte (som i fjor) vanlig sukker, og i fjor ble det jo bra. Har to bunner, begge stekes i ovnen samtidig; en litt over midten og en nederst. Tror bare at jeg i fjor kaaaanskje hadde den som skal være høyest oppe i stekeovnen litt lenger ned enn jeg har nå, og at det er derfor den ikke ser helt grei ut…

    Men, så lenge ikke alle eggene er borte fra butikkene i morgen, kan jeg jo prøve det enda en gang før 17. mai.

    Er det forresten mulig å før en serverer kaken sjekke innsiden av den med en kniv eller noe lignende, for å sjekke konsistensen? Ellers blir man jo sittende der og håpe på det beste når folk tar seg et stykke.

  16. Herlig oppskrift:) Og gøy med alle “fallgruvene”🙂 Jeg har en Pavlova i ovnen nå, den minner veldig om oppskriften din. Det er den til Nigella. Der står det finkornet sukker, det fant jeg på Meny. Jeg synes at den piskede massen blir helt annerledes, og mye blankere, med det finkornede sukkeret. Mmmmmmm, gleder meg til å spise Pavlova igjen – familiens favoritt!

Leave a Reply

