Jordbærkake med vaniljekrem og marsipanlokk

Det er tid for å presentere en deeeeeeilig jordbærdrøm av en bløtkake, som smaker akkurat så kremete, mykt, sommerlig og deilig som det ser ut som: marsipantoppet jordbærkake med vaniljekrem!

Man starter med et sukkerbrød, som deles i to lag, en raus porsjon med lett vaniljekrem og mange, mange, søte, lubne jordbær.

Jeg la til side de fineste store bærene, som skulle være pynt rundt kanten. Så monterte jeg den fine kakeringen rundt den nederste kakebunnen. (Vet virkelig ikke hvordan jeg klarte meg uten kakering før.)

Oppå den nederste bunnen, dynket så klart, fylles formen ca 1/3 full med vaniljekrem. Så skar jeg de fineste jordbærene i to og satt de tett i tett, ned i kremen, hele veien rundt. Slik at kuttsiden klistret seg ut mot kakeringen. Deretter la jeg  på et raust lag med jordbær i biter, og så masse mere krem. Dette er forresten den samme kremen som du finner i Napoleonskaken, så du kan jo tenke deg hvor god den er….😉

Over kremen kommer den andre bunnen. Det var litt kinkig å få den på, uten å presse for mye ned i ringen, og samtidig stakk noen av de største jordbærene litt høyt opp, men det gikk med litt lirking. Dynket også denne, og smurte på mere krem for å gjøre toppen flat. Så skulle kaken i kjølen. Min fikk stå over natten, og da jeg tok den ut og tok av kakeringen: *tadaaaaa*

Jeg synes den ble flott!🙂 Ordentlig moro med jordbærene langs kanten sånn. Jeg kjevlet marsipan og stakk ut et marsipanlokk som passet til toppen. Til det brukte jeg en bolle som var omtrent samme diameter som kaken, og mens jeg var i gang fulgte jeg pynteskolen og lagde et nytt sett med roser. Denne gangen har jeg brukt Landlord marsipan.

Så var det bare å dandere på lokket, og pynte av hjertens lyst.

Kaken ble utrolig god!

…også så dekorativt med jordbærene rundt kanten. En skikkelig sommerbløtkake! Nam…..😀 Kan anbefales på det varmeste! Jeg sitter i alle fall og har lyst på mer, i skrivende stund. Hva liker du best av sjokoladekake og bløtkake?

Neste kake ut på bloggen er Pavlova. Og gjett om jeg har strevet med den! Følg med, følg med….😉

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under bløtkaker.
Likte du dette vil du kanskje også like:
 

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

One thought on “Jordbærkake med vaniljekrem og marsipanlokk

  1. Pingback: Gøy med baketv | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

