17.Mai-festsjokoladekake med bringebærmoussefyll :)

Til alle som kanskje sitter med kakeboken og følger med, denne finner dere ikke der. Men grunnoppskriftene er der, så dere kan selv sette den sammen.😉 Og glasuroppskrift følger nederst. Jeg antar at mange kanskje finner det pussig at jeg baker annet enn prosjekt-kaker også, men joda, her bakes det både nytt og velprøvet, og denne er en klassiker i huset, men nå rekreeert med inspirasjon fra Den Store Kakeboka.

Opprinnelig har jeg brukt en sjokoladefudgekake her, som jeg har laget med mye vaniljekesam i røren. Deretter fylt med vaniljekrem og ferske jordbær i biter, og toppet med en sjokoladesmørkrem. Dette blir en ny-y-ydelig smakskombinasjon! Men så har vi fått en i huset som helst ikke skal spise jorbær, og derfor fikk 17.mai kaken en make-over-i-år.

Man starter med en Sachertorte bunn som man deler i tre lag. Den har jeg blant annet laget til Sjokoladekake Guanaja og ,vel, Sachertorte. Den minner om et sjokoladesukkerbrød, med mye egg og lite mel og fett. Den blir høy, for den hever seg nydelig i ovnen (selv om min har en tendens til å falle sammen litt under avkjøling, uten at jeg helt forstår hvorfor) og den blir saftig og god på smak.

Det første laget legges på et fint kakefat, og deretter setter man på en kakering.

Så skal kakebunnen dynkes. Jeg bruker stort sett alltid eplejuicen “Sydtyrol” for de smaker supergodt, og passer veldig fint i både sjokoladekake og bløtkake, uten å dominere smaksbildet.

Jeg bruker cirka en halv desiliter for hvert lag på bunnen, så det blir en del dynk, men det gjør kaken veldig saftig og god.

Oppå den nederst bunnen kommer et tykt lag med sjokoladeglasur (oppskriften følger nedenfor.)

Oppå denne igjen kommer en ny kakebunn. Her har jeg lagt toppen, etter å ha skåret av kantene for å få den jevn. Den synker som sagt litt sammen, men blir likevel så høy og luftig at det er masse bunn selv etter avskjæringen.

Det neste fyllet er bringebærkremen fra bringebærmoussekaken. Den er nydelig og veldig enkel å lage. jeg har også lyst å lage den med blåbær og skogsbær, og frossen tropisk frukt, i fremtiden. Den er også supergod på cupcakes! Men her skal jeg fylle sjokoladekaken med den.😉

Så kommer den siste bunnen på, og det hele toppes med sjokoladesmørkremen.

Når overflaten er pen og jevn, skal kaken avkjøles en god stund, så alt rekker å sette seg. Jeg lot min stå natten over. Da så den slik ut, når jeg forsiktig tok av kakeringen:

Så var det bare å smøre på med sjokoladesmørkrem rundt kantene.

Pynte med litt sprøytede sjokolakremtopper, flagg, frukt og smellbongbonger

Den ble jo ganske lekker? Og bringebærmoussen smakte veldig friskt og godt sammen med sjokoladekremen. Nå er glasuren som følger nedenfor en av husets favoritter, men hvis du ikke er så begeistret for smørkrem, kan jeg tenke meg av kremen fra Norsk Sjokoladekremkake, vil være et godt alternativ.

Sjokoladesmørkrem til kaker og muffins
Denne er av typen “ekstremt barnevennlig” og blir som regel alltid en favoritt og hos de små og små-til-sinns. Den kan smøres tynt eller rikelig. Hos oss har vi et mål som kalles tommeltykk-glasur og det leves det gjerne opp til…

Ingrediensene rekker til en STOR porsjon, mer enn nok til fyll og glasur på kaken ovenfor (jeg sprøytet også rosetter på en raus porsjon med disse delicious fudge brownies). Men den kan halveres om du bare skal ha et lag med fyll + glasur på toppen av en kake. Glasuren er holdbar i en lukket boks i kjøleskapet og kan vispes opp senere, hvis du får rester. Du trenger følgende:

  • 250 gram romtemperert smør
  • 16 ss kakaopulver (jeg bruker Freia orginalkakao)
  • 1 kilo (!) melis
  • cirka 2 dl melk
  • dersom denne ikke skal spises av barn, er det også godt med mørk rom i; 2-4 ss, etter smak og behag.

I en mikser på lav hastighet røres smøret. Det er viktig at det er romtemperert og mykt.
Når smøret er godt rørt sammen, sikter man i kakaopulveret, og rører godt sammen.
Deretter tilsettes melisen. Det er nå en ganske fast masse.
Spe på med melken, litt etter litt. Når alt er vispet inn, kan du kjøre mikseren på rask hastighet til glasuren er luftig og lett.

Skal glasuren bare smøres ut, kan du gjøre dette med en gang, men hvis du vil bruke den i en sprøytepose bør den få avkjøles litt i kjøleskapet. 20 minutter er nok. Glasuren blir veldig hard om den står for lenge i kjølen.

Og så er det bare å smøre, sprøyte, slikke slikkepotter og fingre av hjertens lyst.😉

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka.
Likte du dette vil du kanskje også like:

Leave a Reply

