Sjokoladeparfaitkake *favoritt*

Nå har jeg bakt mange kaker fra Den Store Kakeboka, og mange har vært utrolig gode. Denne er, hands-down, den beste i min mening, og det sier ikke lite! Så jeg arkiverer den glatt under favoritter, og gleder meg allerede til jeg skal lage denne lekre silkemyke, fløyelsaktige, sjoklade-hasselnøttdrømmen av en lekkerbisken igjen.

(Jeg har som sagt tenkt å legge ut noen ingredienslister og fremgangsmåter for noen svært få favoritter her, men med all respekt for forfatter og forlag, vil jeg presisere at jeg som regel gjør en liten egen vri på noe, og forklarer fremgangsmåten med egne ord og bilder, og ikke har til hensikt å gjengi noe direkte fra boken. )

For en liten lekkerbisk av en sjokoladeiskake; gjør klar følgende:

1 kakering eller springform størrelse 18 cm.
1 liten gryte
1 stor rørebolle
Visp/Mikser til kremfløten

1 stk nøttebunn (se her for hvordan du skal lage den)

300 gram lys kokesjokolade (jeg brukte Freias lys kokesjokolade), knekket opp i ruter.
120 gram sukker
3 dl crème fraiche (oppskriften sier mer, men jeg hadde kun en boks, og det fungerte utmerket)
100 gram eggeplomme (5 stk – jeg målte opp og brukte akkurat 100 gram)
3 3/4 dl kremfløte
3 ss nypresset appelsinjuice(denne skulle være til et barneselskap)

Kakao til å strø på toppen (jeg brukte rett og slett sjokolademelkpulver… *kremt*)

Crème fraiche og sukker går i kjelen, og varmes til det nesten koker. Når dette er varmt helles det over sjokoladen, og røres til alt er smeltet og jevnt. Da ser det slik ut:

Her innså jeg at bollen min var litt for liten😀 Så jeg byttet til en stoooor bolle og rørte inn én og én eggeplomme til alt var godt blandet. Da eggene var godt rørt inn, tilsatte jeg appelsinjuicen og blandet den inn også.

Her ser dere den ferdige sjokolade-eggeblandingen. Så er det tid for å piske kremfløten og tilsette den. Jeg hadde i en tredjedel av gangen og vendte det forsiktig sammen med en slikkepott.

Når alt er blandet til en jevn farge, er det tid for å fylle formen. Jeg hadde kakeringen i fryseren, klar med nøttebunnen, så jeg bare tok den ut, og fortsatte på den. Kakeringen smurte jeg forsiktig med en smaksnøytral olje (soya, solsikke, vita…. er alle gode alternativer)

*Tada* Formen er fylt og klar for fryseren, der den skal stå i ca 6 timer. Min stod natten over. ( Vi avbryter her for å presentere dagens lille avsporing: På dette tidspunktet var det litt overflødig røre, som jeg hadde tenkt å sette i fryseren i en liten skål.  Måtte bare smake liiiiiiitt først…. liiiiitt til da… okey, hele skålen gikk ned…. guriland så deilig dette var…… mmmmmmmmm…. okey, tilbake til innlegget🙂😀 :)  )

Slik så sjokoladeparafaiten ut, da den kom ut av fryseren. Formen løsnet veldig lett. Siden jeg har en slik justerbar kakering, ble det litt merker etter skjøten og klipsene, men pyttsann. Det var i alle tilfeller veldig enkelt å bare dra av klipsen og forsiktig skrelle av formen.

Jeg fant frem en liten sikt og siktet over sjokoladepulver, før jeg løftet kaken over på et stettefat. Deretter pyntet med blåbær, jordbær og bringebær, samt noen sjokoladebiter. I boken er denne kaken pyntet helt rått (temperere sjokolade må snart stå på timeplanen!), men jeg syntes det ble helt greit. Utrolig hvor dekorativt det er med bær og frukt. Og jeg liker at all pynten er spiselig og smaker så godt….
Kaken bør stå litt fremme før den serveres (ca 20 minutter).

Og slik lager man en himmelsk sjokoladeparfaitkake. Dette var jo lett – og SÅ godt – å få denne kaken inn i arsenalet er jammen gull verdt, og jeg kan se for meg at jeg ikke hadde laget denne med det første, om jeg ikke skulle kommet meg gjennom alle oppskriftene, så da jubler jeg litt ekstra for å tilføye litt mer sense-to-the-madness som foregår på kjøkkenet disse dager.😉

p.s. Jeg har vært så heldig å få svært hyggelig omtale på forlaget Press’ sider, og det satt jeg stor pris på. Tusen takk for lenken og hyggelige ord.🙂

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under bløtkaker og favoritter.
Likte du dette vil du kanskje også like:

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

14 thoughts on “Sjokoladeparfaitkake *favoritt*

  1. Pingback: God påske! | Sverre Sætre Prosjektet

    • Hei Nicoline🙂

      Godt spørsmål!
      Det er en justerbar kakering og den er 7 cm høy. Her har jeg stilt den inn på ca 20 cm i diameter fordi jeg ville være helt sikker på å få den fylt til randen, men da fikk jeg litt røre til overs…. 😉
      Camilla

  2. Hei! Jeg lagde denne kaken (riktignok uten fancy bunn og fancy pynt) til et middagsselskap i går, og jeg er nesten sjokkert over hvor godt det ble! Tusen takk for vidunderlig gjennomgang! Folk “ooo”-et og “aaah”-et😀

    • Så kjempekoselig at du kommer tilbake og deler dette. Ja, er den ikke fantastisk god? Føler det litt som om jeg har oppdaget en skjult skatt her.😉 Hurra for suksess og ooo-ing og aaah-ing!!😀

  3. Pingback: Amarettoparfait | Camilla&Sverre Project

  4. Hei, har tenkt å lage denne til en 50-årsdag som er om 10 dager nå, men en 18 cm form blir litt lite, er det mulig å lage denne i en 24 cm form? Burde jeg isåfall doble bunnen og parfaiten? Kanskje øke med 50%? Hva anbefaler du.🙂

    • Hei Sunniva!
      Ja det er selvklart at du kan lage den større.🙂

      Høyden på formen din er også vesentlig med tanke på om du skal doble eller halv-doble (nytt ord? :D) mengden med røre. Det blir penest resultat om du har nok røre til å fylle formen til randen, og stryker den glatt i overkant. Jeg hadde nok doblet både bunn og røre til fyll.

      Husk på å varme kantene litt, eller skjær kaken løs fra formen med en skarp kniv, før du tar kaken ut av form/kakering ved servering.

      Lykke til😉
      Camilla

  5. Hei! Jeg vil gjerne lage iskaken til helga men er litt usikker på hvor mye fløte skal bruke. 😊 Står det 3 3/4 dl i oppskriften.Det vil si 375 dl fløte?

    • Hei Carmen🙂
      Ja, det stemmer; det er 3,75 dl fløte. Denne kaken var det lenge siden jeg har tenkt på. Nå fikk jeg også lyst til å lage den igjen. Husk på at sjokoladeblandingen må være avkjølt/romtemperert før du har i den vispede kremfløten. Ellers vil fløten bare smelte. Lykke til!
      Camilla

      • Tusen hjertelig takk for så rask svar! ☺
        Denne kaken ser kjempe fristende ut, og jeg elsker sjokoladeparfait ☺

      • Det var fantastisk iskake. Forsvant fra bordet på 1 2 3
        Skal lage denne snart igjen🙂
        TUSEN TAKK for en veldig god og lett å lage oppskrift.

Leave a Reply

