Nøttebunn/Mandelbunn

Dette er en fantastisk god oppskrift på nøttebunn/mandelbunn, som er superenkel å lage! Nå har jeg laget denne mange ganger og den blir like god hver gang, så den har absolutt fortjent sin plass blant favorittene fra Den store kakeboka.

Oppskriften er beregnet til en form på 22 cm i diameter. Jeg har laget den i en form som er 26 cm (Bake-it-easy) med godt resultat tidligere, men den ble absolutt  best i en mindre form. Selv har jeg skaffet meg en Patisse justerbar kakering, som er helt fantastisk. Skal komme tilbake til noen erfaringer om praktisk utstyr i en annen post senere.😉

Nøttebunn/Mandelbunn

Forvarm stekeovnen til 180 grader (jeg bruker varmluft) og finn frem følgende ingredienser:

40 gram mandler eller nøtter
12 gram hvetemel (utelatt i denne, fordi den skal fryses og brukes som bunn til en alldeles nydelig sjokladeparfaitkake)
60 gram eggehvite (to mellomstore, helst romtemperert)
60 gram sukker

I en foodprosessor eller lignende kjører du nøttene og hvetemelet (som jeg ikke har med her fordi bunnen skal fryses) til fint nøttemel. Jeg har en liten hurtighakker til stavmikseren, som er perfekt til slike ting.

Slik ser det ut når det er ferdig hakket.
Ha så eggehvitene i en helt ren bolle og begynn å piske marengsen. Det er viktig at både bolle og visp er gullende rene og fri for fett.

Når eggehvitene begynner å skumme, has sukkeret i. Litt etter litt mens vispen går, til du får en slik fluffy, kremet marengs. Det tar litt tid så vær tålmodig. La vispen gjøre jobben på middels hastighet en god stund.

Nøttemelet has i bollen med marengs og det hele vendes forsiktig sammen med en slikkepott, til alt er blandet.

Fordel røren i en godt smurt form. Her har jeg min nye kakering, som jeg har kledd med aluminiumsfolie. Smør både ring og bunn med smaksnøytral olje (soya, solsikke el.lign.) eller smør. Her brukte jeg smør.

Slik ser bunnen min ut, før den er klar til å gå i ovnen. Pop den inn på midterste rille og stek i 20-30 minutter, til den er gylden.
Etter 25 minutter så min slik ut, og jeg tok den ut til å avkjøles.

Lukter SÅ godt…..! Denne fikk avkjøle i romtemperatur, før jeg poppet hele formen inn i fryseren. Følg med på sjokoladeparfaitkaken for å se hvordan det hele endte opp.

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her, en hyllest til Den Store Kakeboka.
Dette innlegget er arkivert under grunnoppskrifter og favoritter.
Likte du dette, vil du kanskje også like:
  

11 thoughts on “Nøttebunn/Mandelbunn

  1. Pingback: Amarettoparfait | Camilla&Sverre Project

  2. Hei! Følger med bloggen din på Facebook og på nett. Takk for gode instruksjoner! Har laget denne i kveld til en ostekake. Får se i morgen om det fungerer:)

    • Hei🙂
      Så hyggelig, og tusen takk for så trivelig kommentar. Det blir sikkert kjempegodt! (Nammm ostekake er herlig….😀 )
      Lykke til i morgen.
      Camilla

  3. Hei, Camilla! Jeg tror jammen jeg skal prøve meg på en sjokoladeparfait til helgen. Men så ble jeg så nysgjerrig på hvorfor du ikke har mel i bunnen når den skal fryses ..?

    • Hei Line🙂 Så gøy!
      Det står i Den Store Kakeboka, så jeg har fulgt instruksene der. Etterhvert må jeg innrømme at jeg gjerne dropper melet uansett. Bunnen blir like god med eller uten, spør du meg😉
      Camilla

  4. Jeg fant ikke det i boka, men nå har jeg tenkt litt, og jeg tror det må være fordi marengsbunnen skal smelte lettere i munnen når den spises kald. Med mel blir det jo mer som en frossen sukkerbrødbunn, som sikkert gir mer tyggemotstand. Hilsen erfaren frysebokssniker

    • Hehe “erfaren frysebokssniker” kjente jeg meg igjen i, du! 😉 Det står under Kokketips på Amarettoparfaitkaken at “bunner med mel ikke er så gode når de er fryste”. Jeg har ikke eksperimentert noe særlig med å bake en med og en uten og teste om jeg kjenner forskjellen altså.😀 Men som sagt utelater jeg gjerne melet uansett, nå.

      Lykke til da, Line🙂 Nå fikk jeg bakeabstinenser kjente jeg… Hehe

      Camilla

  5. He-he!😀 Du kan jo kikke på den danske versjonen av Hele Norge baker: http://www.dr.dk/tv/se/den-store-bagedyst/den-store-bagedyst-1-6 hvis du har lyst å være litt nerdete i stedet for å bake (jada, jeg har sett alle episodene! ;)). Jeg syns nivået var høyere her enn i den norske versjonen. Litt gøy å se hvordan forskjellige land tilpasser tv-konsept. Og det ligger masse spennende videoer og oppskrifter fra dommeren Mette Blomsterberg her: http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/index.htm#/85389

    Jeg fant bare melkesjokolade i butikken denne gangen (og gresk yoghurt som erstatning for creme fraiche), men vi får satse på at det blir bra likevel. Tror det blir endel krem til overs, så jeg skal fryse ned prosjonsglass også, har jeg tenkt.

  6. Åhhhh takk for info angående mel i fyrste kakebunner. Kanskje derfor mine blir litt harde. Men Camilla……kan du ikke si hva slags kjøkkenmaskin du hakker nøtter med. Ofte ser jeg på kokkeprogrammer hvor det vises veldig lett og fint utstyr. Men når jeg kammer i butikken finner jeg det aldri igjen. Hadde vært lettere om jeg visste hva det het.

    • Hei Sissel🙂

      Kanskje jeg skulle skrevet et innlegg om praktiske hjelpemidler på kjøkkenet. Jeg hadde tenkt det for en stund tilbake. Det finnes jo utrolig mange ulike maskiner og merker, og i ulike prisklasser.

      Kjøkkenmaskinen min er en Kenwood Major Titanum som jeg har utvidet med blant annet en foodprosessor/matmølle. Hvis du er komfortabel med å ta frem kjøkkenmaskinen hver gang du skal bruke foodprosessoren fungerer dette fint. Ellers kan man få fine enkeltstående modeller. Jeg vet at blant annet Kenwood har flotte foodprosessorer, med mye kraft, for under tusenlappen. I tillegg til pris og kvalitet, syntes jeg det var viktig hvor enkel den var å rengjøre, og om delene kan vaskes i oppvaskmaskin.

      Jeg bruker mest knivbladet og bruker foodprosessoren til tertedeig, fyrstekaker, hakking av nøtter og hjemmelaget “hurtigis” av frosne bær. Rivjernet som hører med bruker jeg til ost (når vi laget pizzakveld og skal ha store mengder) og til gulrøtter til gulrotkake. De andre tilbehørene bruker jeg lite/ikke.

      Det var mine erfaringer med foodprosessor, men på bildet øverst ser du at jeg har brukt en liten minihakker. Lenge var det kun denne jeg brukte til hakking, for det var alt jeg hadde, og det fungerer supert! Men den tar ikke stå store mengder av gangen…. Minihakkeren fulgte med en Bamix stavmikser som jeg er kjempefornøyd med. Jeg bruker den masse i matlagingen til blant annet majones, sauser, supper, smoothies og mer. Minihakkeren som følger med maskinen er veldig effektiv og hakker nøtter til fint nøttemel (og til nøttesmør hvis du fortsetter).

      Blir jo litt reklame dette, men bare tenkte jeg kunne linke til produktene jeg snakker om. Det finnes mange andre gode alternativer også, dette er bare de jeg bruker.😉 Her er Bamix stavmikseren. Dette er gode enkeltstående foodprosessorer fra Kenwood. Hvis du har en kjøkkenmaskin som kan suppleres med ekstrautstyr, fås dette gjerne der du kjøpte maskinen din. Mange av kjøkkenmaskinene kommer også med en foodprosessor i startpakken.

      Dette er bare mine egne erfaringer og preferenser. Var dette til noe hjelp Sissel? Rop ut om du lurer på noe mer.😉
      Camilla

  7. Pingback: Multekake | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

