Muffins

Her i huset gjelder følgende sannhet: Tantes muffins er best!

Ingen muffin som bakemor kan slenge sammen (til tross for samme oppskrift, lekre cupcakewrappings og strøsselhimmel) kan slå “tante ‘nine’s”. Så jeg var litt skeptisk til å i det hele tatt prøve denne oppskriften (why bother…?), men jeg gjorde nå et forsøk. Og som for å virkelig gjøre et skille mellom tantes bursdagsmuffins, cupcakesene og disse muffinsene, har jeg slått til med en grovere bringebærvariant, og en søt vanilje-blåbær variant.

Og bare for å si det opplagte med en gang: Jeg lagde disse litt spontant ut på kvelden, så jeg hadde ikke lekre former til rådighet, men snarere og enkle hvite fra matbutikken… de suger til seg mye fett og blir ikke så lekre, men gjør jobben.😉

Jeg doblet oppskriften og satte kjøkkenmaskinvidunderet i gang med å røre smør og sukker hvitt. I mellomtiden blandet jeg det tørre i to skåler.

En variant hvor jeg erstattet ca 2/3 av melet med “Axa Great røde bær” samt frosne bringebær.

Og en annen variant med siktet speltmel, vaniljesukker (hjemmelaget av knust vaniljestang og rårørsukker) og frosne blåbær.

Etter å ha tilsatt eggene til smøret, fordelte jeg smørblandingen mellom de to tørrblandingsskålene, rørte det forsiktig sammen med en slikkepott og fordelte røren i muffinsformer.

Noen la jeg også i silikonformer, men siden røren var så klissete av alle bærene la jeg papirformer oppi her også (derav de litt sammenklemte variantene som du ser øverst i dette innlegget her).

*tadaaaa* nystekt blåbærmuffin….

…jeg mener blåbærherlighet…. (nam)

Og her er varianten med havergryn, frø og bringebær…

Denne lot jeg som var veeeldig sunn og snek meg en til morgenkaffen i dag😉

Og dommen fra tantes heiagjeng? Vel, juryen er fortsatt ute på dette spørsmålet. De må nok lages i en “plain” variant (og med masse glasur og strø) før de i det hele tatt kan sammenlignes. Men gode ble de, -uansett resultat av sammenligningen…🙂

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under formkaker.
Likte du dette vil du kanskje også like:

One thought on “Muffins

  1. Pingback: Annerledes muffinglasur | Sverre Sætre Prosjektet

Leave a Reply

