Sjokolademousse i en bolle

Motivasjon kom! Vel, i mangel på førstnevnte, kanskje prøve en annen fremgangsmetode:

“Kjære, kan du si den neste oppskriften jeg skal lage i kveld?”
“Lag sjokolademousse til meg!”
Som sagt så gjort….

Moussen var superenkel å lage! Jeg er vant med mousser som krever mer pisking av ulike slag ingredienser, og finurlig vending med slikkepott (ikke min sterkeste side, bare å innrømme det….)

Moussen innholder creme fraiche, hvilket gjør den litt syrlig. (Nam) Jeg lagde denne litt spontant, så ingrediensene ble litt modifisert. Donningsjokolade for 70% sjokolade (og den kunne gjerne hatt litt sterkere sjokoladesmak, så mørkere er nok bedre), lett creme fraiche (for det var det som var i kjøleskapet) og sterk kaffe for sitruslikør (for å gjøre den mer barn og mannevennlig).

Pyntet med friske frukter og bær og det jeg hadde i pynteboksen min, mens jeg stirret på den lekre anretningen i boken, og venter på at overskuddet til å lære å temperere sjokolade skal komme kastet over meg.

Etter to timer var moussen kremete – myk -deeeeilig – en anelse kvalmende -men smakte overraskende fresht da jeg snek en skje til morgenkaffen neste dag😉 Kan  anbefales og blir nok absolutt gjentatt her i huset – en eller annen gang – slik som de fleste oppskriftene fra boken, virker det som.😀

Ut og nyte solen! Ha en deilig dag alle sammen!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
Du vil kanskje også like:

One thought on “Sjokolademousse i en bolle

  1. Pingback: Bursdagskake med Tigergutt | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

