Sjokoladekake Nemesis

I dag har jeg fått en del artige meldinger…
1) Har du fått med deg at de faktisk har 2 bryllupskaker i det kongelige bryllupet i England i dag? …og…
2) Har du fått med deg at Sverre Sætre var på God Morgen Norge?
Jeg føler at mange kjenner meg godt…!😀

Desverre fikk jeg hverken kost meg med det ene eller andre på tv, men det ble nå tid for kakebakingskos likevel: Nemlig en fristende, mektig bursdagskake; Sjokolade Nemesis, til en søt bursdagsjente! Nemesis er i følge gresk mytologi en hevngjerrig gudinne, hvis navn betyr noe slikt som “å gi det som er passende”, og det brukes vel ganske populært i omtale av ens verste fiende. Denne kaken tror jeg heller vil bli en meget god bekjent. ;)  Bare tre ting å si: N-A-M!

Ingrediensene er morsomme: kaken er nemlig helt uten mel! Og i motsetning til de franske konfektkaker, som jeg vanligvis forbinder med kaker av den melfrie sorten, er denne luftigsilkemyk, og kremete.

Jeg startet med å finne frem smør, egg, sukker, melis og sjokolade. I mens googlet jeg raskt bilder av Sjokoladekake Nemesis, da det ikke var bilde av denne i boken, som jo egentlig er vel så moro, for da er det lettere å være kreativ med pyntingen….😉 Så pisket jeg marengs av hvitene og sukkeret (ahhh.. fluffy hvit terapi), eggedosis av plommene og melisen (gjenstridige greier, men det ble da noe volum på det til slutt), smeltet sjokoladen i det varme smeltede smøret, og blandet det hele forsiktig med slikkepotten: først sjokoladen i eggedosisen, deretter hvitene i tre omganger. Til jeg satt igjen med en himmelsk mousse….

Valget av form, falt nok en gang på Bake-it-easy. Jeg foret formen med bakepapir langs kanten, da jeg hadde en mistanke om at dette ville bli klissete og mykt. Det tror jeg var lurt. Oppi med 2/3 av moussen (jeg har bestemt meg for å følge tipset om å ikke steke hele mengden mousse). og når den kom ut av ovnen etter 25 minutter så det slik ut:

Så helte jeg f-o-r-s-i-k-t-i-g over resten av moussen. (Hvorfor så forsiktig? Jo fordi kaken skalv som en geleklump, og jeg var livredd at det ikke befant seg annet enn sjokoladesuppe under overflaten…. :s )

Etter å ha stått et par gode timer på kjøl tok jeg ut dette vidunderet! Det har sunket litt sammen, men er helt stivt og ser nydelig luftig ut. Jeg smeltet kokoesjokolade i fløte for å lage glasur og helte også denne på, veldig forsiktig. Ny runde på kjølen. Neste dag: WOW!

Her ser dere kaken uten form og uten bakepapirringen (som jeg forsiktig skrelte av). Nederst varmebehandlet mousse, deretter avkjølt mousse og tilslutt glasur….. Mmmmmmmmmm….*sikle* Jeg brukte en kniv dyppet i kokende vann til å raskt dra rundt kanten på kaken, og jevne den til. Ellers var den super perfekt!  Og sjekk den glasuren da! Så glatt og fin: Øvelse har kanskje hjulpet…?😉

Egentlig kunne den bare vært servert slik, synes jeg. Men nå skulle den stases opp lit til ære for en bursdagsjente. Sverre nevner at han liker å strø litt mandler over kaken. Jeg dro den et hakk lenger og karamelliserte mandlene, for å gi litt ekstra crunch.

Mandlene gikk i stekepannen, sammen med sukker på lav varme, til sukkeret smeltet. Så avkjølte jeg på bakepapir og fikk dette knasket (som var altfor godt å ha liggende på benken…tror jammen halvparten forsvant på mystisk vis….)

og slik ble kaken ferdig pyntet, med mandlene presset forsiktig inn i siden på kaken:

Gratulerer med dagen, Marlene! Håper det blir en bra feiring! Gode klemmer!🙂

Sverre Sætre prosjektet foregår her; en hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
Likte du dette, vil du kanskje også like:

På gjensyn!🙂

8 thoughts on “Sjokoladekake Nemesis

  1. wow, ser jo helt ubeskrivelig god ut. Jeg kan formelig kjenne den smelte på tungen!

    Fornøyd med Bake it Easy? Jeg har en jeg også, men må ofte justere steketiden på grunn av den tykke ildfaste bunnen!

    • 🙂 Så hyggelig og søt du er. Satt akkurat og pratet om oppskriften til en venninne og tenkte det samme. Denne må jeg nok lage igjen snart…

      Bake-it-easy er veldig kjekk og grei, og jeg var veldig fornøyd med den og brukte den *mye* i starten av prosjektet. Så skaffet jeg meg noen nye former…. og jeg har ikke brukt den siden.😀

      Det er tre hovedgrunner til det: For det første synes jeg at det steker mer forutsigbart og jevnt i en kakering/springform (spesielt en av litt god kvalitet) fordi den fordeler varmen jevnere.
      For det andre er Bake-it-easy veldig stor i diameter, og kakene blir dermed så flate i den. Jeg synes de ser penere ut når de er mindre og høyere.
      For det tredje liker jeg å sette kakene på stettefat, og når du likevel skal fjerne kaken fra fatet, vel så er jo litt av poenget borte.

      Men den er jo en utrolig praktisk form hvis du skal lage en kake og gi den bort eller frakte den et sted! (For jeg har flere ganger sjonglert stettefat i penkjole i bilen og *det* er i grunn ikke noe å anbefale…😀 )

    • Hei Ruth🙂

      Uten å ha prøvd selv, vil jeg gjette at det går greit. Jeg ville i så fall tint den i kjøleskap over natten, og vært nøye med å pakke den godt inn, så ikke den tar til seg usmak. Gi meg gjetne en tilbakemelding hvis du prøver.🙂

      Hilsen Camilla

Leave a Reply

