Fyrstekake

Det er noe med fyrstekake… Først er det en litt glemt gammel kake. Sånn som bestemor lagde. Men så, er det som om man husker hvorfor det var så godt… og man lurer på hvorfor man ikke spiser den oftere. Og dette, dette er den beste oppskriften av dem alle. Mine damer og herrer; vi presenter den beste, den råeste, den diggeste, den orginale fyrstekaken…

Da jeg var liten lagde min mamma en utrolig god fyrstekake, som jeg elsket,men oppskriften hun brukte gikk tapt. Etter som tiden gikk, fikk jeg en svigerfar som også elsker fyrstekake, og jeg tok det på meg å overraske han med en slik til en bursdag. -Men fant ingen gode oppskrifter som jeg var fornøyd med! Jeg pløyde nettet på jakt etter den perfekte kaken, slik jeg husket den som liten, og bakte, og bakte og bakte. Mange ble gode, men ingen ble slik jeg helst ønsket det.

Så skaffet jeg meg Det Søte Norske av Sverre Sætre (så klart) ens ærend på grunn av en utrolig god fyrstekakeoppskrift. Ikke bare utrolig god, men også den orginale!

Og ikke bare er det den orginale: det er også den beste og den enkleste. (Tro meg.)

Ingen skålede mandler, ingen stivpiskede eggehviter, ingen alkohol (selv om den slett ikke tar skade av en skvett med cognac eller rom…😉 ). Bare rett frem instrukser om å blande alle ingrediensene. Herlig!!

Det eneste som er litt jobb her er rutemønsteret på toppen. Men med mindre du har hevet deg ut i et galskapens kakeprosjekt, – med fare for å risikere oppløsning av idyllisk familieliv, mystiske sammenbrudd på kjøkkenet over kaker som faller sammen og klissete paibunner, samt evige undringer om det faktisk er noen som leser dette, og hvorfor… å hvorfor… man bruker så mye tid på dette,  – så er det ingen, absolutt ingen, som bryr seg om rutemønsteret på kaken er perfekt eller ikke.

Ikke når den smaker så godt som denne gjør….😉 Denne bør du prøve! Oppskriften finner du her.

Sverre Sætre prosjektet foregår her. Dette innlegget er arkivert under nøttekaker.
Likte du dette, vil du kanskje også like:

5 thoughts on “Fyrstekake

  1. Jeg leser :-)… og sikler!
    Selv prøvde jeg meg på makroner i dag… i mangel av bakepapir brukte jeg silikonmatte. Det er IKKE å anbefale🙂
    Ha en strålende søndag og nyt fyrstekaken som ser fantastisk ut!

    • Tusen takk snille Ylva! Å nei, satt de fast? Marengs på silikonmatte har fungert bra for min del. Men de er noen humørsyke søtsaker, de makronene altså… Har laget noen flere som dukker opp på bloggen i morgen… men må si at jeg er langt unna å ha perfeksjonert makronkunsten. Dog smaker de gjerne godt uansett… så det er jo en trøst. 😉

      • Hmmm…aner ikke hva som gikk galt jeg? Første brettet ble ikke bra, men brett nr. 2 ble sånn passe…. Kan tenkes det var stekingen som gikk galt med første brett?!
        Uansett gleder jeg meg til makronbloggbidraget ditt i morgen! Veldig, veldig bra blogg:-)

  2. Pingback: Tertebunn | Camilla&Sverre Project

  3. Pingback: Fyrstekake | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

