Tertebunn

Følg med på denne, og du vil aldri mislykkes med tertebunn igjen….

Mine trofaste lesere (hallo mamma!) husker kanskje mitt tidligere forsøk på tertebunnen fra boken. Jeg har sverget til Julia Childs oppskrift før. Den er ikke lik på målene, og har i tillegg også iskaldt vann på ingredienslisten. Den er veldig god. Men nå, skulle jeg få denne til, brettet opp ermene og kastet vekk gamle tertebunnsfrustrasjoner.

I en bolle har man forholdet 3-2-1 av de første tre ingrediensene. Altså 300 gram mel, 200 gram kaldt, ternet smør og 100 gram melis. Dette knar du med fingertuppene til du har en finkornet masse. Så tilsettes ett egg, og det hele knas til det samler seg. Ikke mer. Vi ønsker ikke overarbeide melet for da blir det seigt og ikke sprøtt. Med en matmølle går denne prosessen på 1-2-3. 😉

Så tar man den ferdige deigen og heller den over på et flak med plastfolie. Pakker en litt flat pølse og legger den i kjøleskapet, minst noen timer, gjerne over natten.

Så over til det geniale trikset, som jeg har plukket opp fra Lise Finckenhagen. Man glemmer av alt som heter kjevling (og behov for marmorplater). I stedet tager man en skjærefjøl og en god kniv og slicer opp lekre skiver av paideigen. Slik:

Disse skivene legger man så i sin lekre nye terteform.😀😀😀

Klemmer raskt deigen sammen.

Voila!

Dette terteskjellet er nå klart til å prikkes, fylles, forstekes, blindstekes… you name it. Dette skal bli til en fyrstekake… følg med videre.
Jeg lagde også noen små bunner, som jeg har klare til å fylles med noe godt.

Jeg tenker romkrem og anans må være godt fyll…😉 …eller vaniljekrem og bringebær…eller sjokolademousse….

Sverre Sætre prosjektet foregår her. Dette innlegget er arkivert under grunnoppskrifter.
Likte du dette vil du kanskje også like:

5 thoughts on “Tertebunn

  1. Hei Camilla!
    Endelig fikk jeg satt med ned og sett på bloggen din. Jeg ble helt oppslukt og har brukt det meste av lørdagskvelden på å lese her. Nå har jeg veeeldig lyst på kake og er veeeldig imponert over deg. Imponert over bakeferdigheter, kreativiteten, engasjementet, fotograferingen, skrivingen og ikke minst over at du har laget en så fin blogg! Du er virkelig flink!! Lykke til videre med prosjektet.
    Jeg fant filmen Julie & Julia på Kiwi i går, og kjøptet den uten å vite at det var der du fant din inspirasjon til prosjektet. Nydelig film.🙂
    God påske-klem fra Anne Sophie.

  2. oh yeah, super oppskrift! Jeg hadde kjempelyst til å prøve å lage små rabarbraterter, og fant oppskrifta her. Den var perfekt, bra tips om hvordan bunnen kunne lages også. Jeg fylte forøvrig halvparten av tertene med rips, det ble godt det og. Men neste gang jeg skal fylle med rips vurderer jeg vaniljekrem i stedet for eggekremen. Skal følge med her framover🙂

    • Så bra! Jeg synes de er utrolig gode…. Takk for supert rips-tips😀 (…har en tendens til å få litt for mye rips i fryseren – kan for øvrig viiiirkelig anbefale marengsbløtkaken med rips- og bringebær-fyll (og masse vaniljekrem), dersom du har mer rips til overs….😉 Tusen takk for hyggelig hilsen.

  3. Pingback: Tertebunn: litt om hviling og forsteking | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

