Pynteskolen: sjokoladekrusseduller og sjokolademønster

Temperering av sjokolade – bare å lese disse ordene gir meg snev av prestasjonsangst. På sjokoladekurs har det vært en lek. Under kyndig veiledning og vennligstilte lokaler, gikk det lett som en plett. Men på hjemmebane, – ikke noe jeg har lykkes særlig med. Det jeg husker fra sist gang var at sjokoladen skulle smeltes og deretter avkjøles i bevegelse på en marmorplate (som jeg ikke eide den gang da,  og fortsatt ikke er i besittelse av) og vel.. det ble bare tull… og veldig mye søl.

Så jeg gikk til innkjøp av en sjokoladesmelter….. OH YEAH… det gjorde jeg! Hånden i været alle som kjenner seg igjen…! :D  Den har en innstilling for å sakte smelte sjokoladen, og en for å holde den i arbeidstemperatur. Og den har for så vidt fungert helt greit. Jeg har laget noen godterifylte egg, harepuser og nisser og den slags med denne, og det har fungert greit… men nå streber vi jo etter noe mer med dette prosjektet, eller hva?

Jeg ser tydelig at sjokoladen ikke blir blank og fin slik som Sverres sjokolade ser ut. Og den smeltede sjokoladen jeg har brukt har slettes ingen intensjoner om “å herdes i romtemperatur” slik det står i fremgangsmåten, men heller smelte og bli slapp i formen. Så jeg innser det: Jeg må lære å temperere sjokolade hjemme!

Heldigvis har boken en godt beskrevet fremgangsmåte, så vi får se hvordan det går. For de som enda ikke har anskaffet seg boken som ble kåret til årets beste kokebok i 2010, kan dere finne mye god informasjon om temperering av sjokolade for eksempel her. Jeg må skaffe meg et digitalt termometer til dette formål, og har nå søkt febrilsk på nettet på jakt etter et bra et. Det må være nøyaktig og gjerne kunne festes til en arbeidsbolle. Noen som har tips, så mottas de med takk.😉

I mellomtiden har jeg jukset og brukt min sjokoladesmelter til å lage disse blondene og snurrene. Om ikke annet får man øvet på teknikken, og de så helt ok ut på kakene jeg pyntet med dem. Så får dere pent unnskylde at de ikke er så blanke, lekre og hardføre som de egentlig skulle vært.😉

Sverre Sætre prosjektet foregår her. Dette innlegget er arkivert under pynteskolen.
Likte du dette vil du kanskje også like:

5 thoughts on “Pynteskolen: sjokoladekrusseduller og sjokolademønster

  1. Takk for kommentar inne hos meg🙂
    Så herlige kaker du baker! Og så morsomt med et sånt prosjekt da🙂 Du sitter vel igjen med et kjempelager av flotte oppskrifter når du har kommet deg igjennom alle🙂 Lykke til!

  2. Mange takk, Hilde ! Så hyggelig at du tok turen innom her og veldig koselig med kommentarer altså!😉 Ja, det blir et enormt lager med oppskrifter.for man får jo lyst til å lage nesten alle én gang til…😀

  3. Pingback: Pynteskolen: temperering av sjokolade | Sverre Sætre Prosjektet

    • Hei Kristine🙂
      Beklager, men det husker jeg ikke lenger. Den er noen år…. Kanskje google etter elektrisk sjokoladefondue? Det er det den er best til; funker helt greit til sjokoladefondue, men ellers er den ikke så veldig nyttig. Du smelter sjokolade raskere over vannbad eller i mikrobølgeovn og den temperer heller ikke sjokoladen.
      Camilla🙂

Leave a Reply

