Sjokoladekake Guanaja

Denne kaken har Sverre kreert selv. Og den virker bare så lekker… Sachertortens bunn og glasur, men fyllet …ah dere; fyllet! Den mykeste sjokolademousse som bare smelter i munnen. Mmmmmmm…..

Jeg har laget denne til en kjekk nevø som skulle feire 10års dagen sin. Det måtte derfor bli fotballtema, med marsipanpynt og en stjerneskuddrakett!

Selve kaken er altså laget av samme bunn som Sachertorten. Den er delt i to, før den ene legges nederst i kakeformen. Den gode gamle bake-it-easy får virkelig prøvd seg, inntil jeg får kjøpt meg noen nye former i riktig størrelse.😉 Bake-it-easy er egentlig litt for  stor, og det er i grunn de fleste av formene mine. Kakeoppskriftene er beregnet på lekre, vakre, himmelske kaker, mens jeg og min kakeglede, alltid har ment at store kaker er best uansett. Jeg er vel mer som Ole Brumm på dette punktet, og mener at “ja, takk begge deler”, men oppskriftene er altså beregnet på mindre former, oftest 18-22 cm i diameter, og det blir ganske stor forskjell i resultatet om du man da bruker en en form på 26 cm: Fortsatt godt – men ser annerledes ut…

Men tilbake til kaken.

Jeg dynket bunnen, enda det ikke stod det i oppskriften, da jeg var redd at bunnen kunne blitt tørr (den var ikke det, men det visste jeg ikke da). Oppå bunn nummer 1 kom et lag med deilig sjokolademousse. Samme moussen som er i sjokolademarengmoussekaken, men her laget jeg den med lys sjokolade, for å få den litt mer barnevennlig. Moussen ble ikke så luftig og stiv som sist, og jeg er litt usikker på hvorfor. Så jeg tilsatte en gelatinplate til oppskriften, for å være sikker på at den skulle stivne. Oppå moussen: et nytt lag bunn. Dynket. Deretter mer sjokolademousse.

Så inn i kjøleskapet for å sette seg, mens pynten ble til av marsipan. Jeg har modellert på frihånd. Blomstene har jeg stukket ut med en utstikker og lagt lagvis med en perle fra Dr.Oetker i midten. Gresset ble til gjennom en hvitløkspresse, og fikk litt ekstra liv med grønne sprinkles.

Kaken stivnet nydelig i kjøleskapet…. Litt myk, men den holdt fasongen helt fint. Jeg tok av formen et par timer senere og helte over generøst med tykk, mørk, deeeeeilig sjokoladeglasur og satte den tilbake på kjøl. Du kan skimte sjokolademoussen gjennom glasuren et par steder. Det er nok fordi moussen ble litt mykere enn den skulle, og har blandet seg med glasuren da jeg smurte den på kaken.😉

Så var det bare å dandere pynten på. Moro!
Håper den faller i smak.😉 Heia DIF ;)        …og HIL!!😀

Sverre Sætre prosjektet foregår her. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
Likte du dette, vil du kanskje også like:

Leave a Reply

