Pynteskolen: marsipanroser

Her er mitt første forsøk på marsipanroser i følge fremgangsmåten til pynteskolen i boken. “Pynteskolen” er egne seksjoner av Den Store Kakeboka, hvor det tydelig forklares og vises hvordan man kan lage mye av den proffe pynten på bildene. Foreløpig har jeg kommet langt med bare friske frukter og bær, men her er altså første utgave av marsipanrosene.  Jeg synes i grunn de ble ganske fine.😀 Selv om jeg ser at det er rom for “øvelse gjør mester”. ;)  Her har jeg brukt de til å pynte sachertorten.

Jeg brukte Odenses 50% marsipan fordi jeg synes den er veldig god på smak. Den ble farget lysbeige (ivory) med matfarge. Men underveis i prosessen kom jeg på, at når jeg har brukt denne marsipanen tidligere til figurer, så erfarer jeg at den tørker veldig raskt ut. Så før jeg rakk å rulle alle rosebladene rundt knoppen, var de tørket såpass mye at de sprakk. En løsning ville selvsagt ha vært å dekke marsipanen til med plast underveis i arbeidet…  men syntes i grunn ikke at det gjorde noe at de sprakk. De ble litt rustikke…😉

En annen idé er å bruke Landlord marsipanen (*kremt* …er det å lov å si i dette forum..?) Den inneholder mindre mandler og mer melis, men den er veldig god å jobbe med. Jeg har hatt god erfaring med den som marsipanlokk og marsipanfigurer. Jeg har også forsøkt meg på marshmellowfondant (mmf), som er grei å jobbe med, men jeg er ikke spesielt begeistret for smaken. Også finnes det sukkerpasta, men det har jeg enda ikke begitt meg ut på. Boken bruker kun marsipan, så da gjør jeg det samme her.😉

Sverre Sætre prosjektet foregår her. Dette innlegget er arkivert under pynteskolen .
Likte du dette, vil du kanskje også like:

Leave a Reply

