Sachertorte

Sachertorte…. Åh, som jeg har gledet meg til denne!

Se så lekker den ble da!

Det har vært stille på bloggfronten, men heldigvis har det vært litt mer aktivt på kjøkkenfronten, så det kommer litt eyecandy å kose seg med i de kommende dager.😉 Jeg har begynt på pynteskolen! (…eller i alle fall de deler av boken som kalles så…)

Men først: Sachertorten. Denne gir jeg ikke bort *hihi* for jeg MÅ bare smake, og jeg gleder meg til i ettermiddagskaffen senere i dag.😉 Du vil bare ikke tro hvor god selve kakebunnen er her. Og den er ikke en (for meg) typisk sjokoladebunn med masse smør. Neida. Den er som et sjokoladesukkerbrød. Med hele seks (6!!!) egg pisket til eggedosis. Blandet med smeltet sjokolade, kakao og litt annet godt. Den hevet seg enormt i ovnen, og desverre sank den litt sammen etterpå. Noen som vet hvorfor slikt skjer? Jeg må vel inn og lese litt i kakeforumene.😉

Men i og med att kaken var så stor, bare skar jeg vekk et lag og jevnet kaken ut. Så delte jeg den i tre lag. Som hver ble smurt inn med varmt, klissete, deilig aprikossyltetøy (… åh så godt det luktet…), mens kaken ble bygget opp, lag for lag, syltetøy over det hele og rundt og over og på alle kanter. Aprikotering kalles faktisk dette.😀 Tenk at det å smøre noe inn med varmt aprikossyltetøy har et eget navn. Så nå vet du det; aprikotering er tingen!

Til slutt: et tyyykt lag med himmelsk sjokladeglasur. Så er det bare å glede seg til kaffen….. (Gjett om jeg gjør!)

Jeg må bare legge til: Kaken ser god ut. Og den luktet så godt da den ble til. men selv når jeg følger oppskriften til punkt og prikke, så blir den liksom ikke …vel, for å si det rett ut: ..perfekt! Glasuren har litt bobler og er ujevn. Kaken sank litt sammen etter steking og den ser ikke like blank og fin ut som kaken på bildet. (Nå innser jeg jo at jeg lager kaken for første gang, og bare er en glad amatør av en hobbykakebaker, mens mannen bak det lekre kunstverket på bildet jo er en av de beste i sitt fag, så med all respekt er det jo ikke helt rettferdig å sammenligne.) Men jeg har så lyst å bli skikkelig god på disse kakene, og jeg har bare ikke mulighet til å bake alle to-tre-fire ganger, Men jeg SKAL unne meg litt nytt utstyr, slik at arbeidet i alle fall blir litt enklere… Så mens grunnoppskriftene og -teknikkene sitter bedre og bedre, ettersom jeg bruker de om og om igjen, blir hver kake likevel litt offer for tilfeldighetene og første-gangs-erfaringer…

Sverre Sætre prosjektet foregår her. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
Likte du dette, vil du kanskje også like:

One thought on “Sachertorte

  1. Jeg kunne godt tenke meg å aprikoteres før jeg dør. Tror det er en ok opplevelse.

    hahaha

    Den kaken høres (leses?) utrolig deilig ut! Jeg synes den ble dødsfin, men jeg skjønner hva du mener. Det å ikke kunne nå helt det nivået man ønsker😦 Det blir for drøyt å bare bake den samme kaken i all evighet til det blir perfekt også (som du sa!) og det blir bare bedre og bedre. Kan bare gå én vei herfra!

Leave a Reply

