Verdens beste brownie

“Skal vi bake bownie?” spurte jeg arveprinsen.
“Brownie?!? YES!!! Det beste jeg vet” strålte han…
“Skal vi prøve en ny oppskrift (forsiktig, før jeg raskt legger til:) Den heter VERDENS BESTE brownie!”

Så laget arveprinsen og bakemamsen begge to. Og det ble klart for et slag av store proporsjoner. Slaget om tittelen Verdens Beste Brownie! La slaget begynne…

Utfordreren med den allerede så freidige tittelen “Verdens Beste Brownie”. Laget på kokesjokolade og stekt i en langpanne. Klok av skade (disse browniene i boken har ikke vært så enkle å få til) målte vi pannen. Ja, vi målte den med centimetralnøyaktighet, -for Sverre sier at nøyaktighet er utrolig viktig, og vel… det var disse brownieoppskriftene da… Uansett: pannen stemte på et blunk. Vi veiet eggene (oh yeah…) og vi målte med pinlig nøyaktighet opp smør, mel og sukker. Eneste endring som vi dristet oss ut på: vi erstattet pekannøttene med ristede hasselnøttkjerner. Vi rørte og vi smakte og vi smattet fornøyde. Så gikk langpannen i ovnen på 150 grader. For å steke. Lenge. Veldig lenge. For lenge? Kan 40 minutter virkelig være korrrekt steketid? Heldigvis sjekket vi etter halvgått tid, og den var absolutt ikke understekt….

Så stod tittelforsvareren klar til dyst. “Så enkel å lage at en (muligens-litt-over-gjennomsnittet-bakeinterressert-) seksåring kan lage den;” Ingrid Espelids “Raske brownie”. Oppskriftene er like på mange måter. Men vi slumper mer her. Slik vi har fått for vane å gjøre etter lang erfaring. Vi smelter smør. Vi rører sammen mel, sukker og kakao. Og visper inn egg. Eneste endring vi tillater oss, er den vi har blitt veldig glad i: vi erstatter sukkeret med brun farin, for en ekstra intens mørk, saftig smak. Vi heller røren i en 24 cm silikonform kledd med bakepapir i bunnen og steker i vei. Oppskriften sier 12-15 minutter på 200 grader. Vi tar kaken ut etter 15…

Mens kakene avkjøles er spenningen til å ta og føle på. Den ene er lysebrun. Og dufter sødme og hasselnøtter.

Den andre er mørk og synlig klissete. Og glitrer av juveler (eller m’n’m’s… men la meg nå få leve meg litt inn i dette episke slaget…)

Utfordreren og tittelforsvareren. Avkjølt og skåret i pene diamanter. Dandert i hver sin skål. Dufter innbydene.

Tittelforsvareren lever opp til sitt vante trygge seg. Den er seig. Den er søt. Den er klissete inni og sprø utenpå. Den smaker intenst av kakao og tilfredstiller sjokoladesuget.

Utfordrerbrownien smaker…. litt tørr? Og litt lite sjokolade? Har Den Store Kakeboka virkelig sviktet oss her?

Etter å ha smattet, og smaket og forspist oss, frem og tilbake i ivrig løype mellom kakesål og kjøleskap, for å gi utfordrerbrownien en rettferdig dom, må vi nå blåse av. Kampanalysene viser at det definitivt var noe feil i oppskriften. Steketiden var altfor lang. Kanskje kaken hadde vært bedre, var den stekt mindre. Kanskje hadde den vært bedre med en skikkelig mørk 70% sjokolade, i stedet for Freia’s Dronning? Mest sannsynlig. Og den burde få sin revansje. Hadde det bare ikke vært for at det står så veldig mange andre kaker og tripper på døren, bønnfaller om å bli laget og smaket, og det faktum at den andre oppskriften leverer. Gang på gang. Unøyaktige variasjoner til tross. Derfor må vi bare proklamere (og Sverre: dette kjenner jeg at gjør meg litt vondt, for jeg skulle så gjerne latt utfordreren vinne… )

Men: Vinneren av tittelen “Verdens Beste Brownie”  er Ingrid Espelids (her-i-husets-kjente) klassiker! (….og nå kan jeg endelig publisere dette innlegget og slutte prøvesmake brownie …takk og pris)

Sverre Sætre Prosjektet foregår her. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
Likte du dette, vil du kanskje også like:

4 thoughts on “Verdens beste brownie

  1. Hei! Jeg har nettopp fått Den store kakaboka og ble kjempebegeistra da jeg fant bloggen din helt tilfeldig! Så utrolig morsomt prosjekt! Jeg har klikket og kikket, og koser meg skikkelig her inne.🙂

    Dessverre så jeg dette innlegget først i dag, for i går lagde jeg Verdens beste brownies. Akk, hadde jeg bare lest dommen deres først! Steketiden ER for lang, i alle fall for ovnen jeg brukte (for aller første gang). Sverre tipser jo om at steketiden er vanskelig å slå fast helt nøyaktig, så jeg burde ha sjekket litt oftere (jeg lot browniesene stå i nesten 45 minutter og brukte en form som var sånn cirka passe stor. Kanskje de ble litt tynnere enn de burde også). Men de ble veldig gode likevel – ikke seige i midten, men med en utrolig deilig sjokoladesmak og ikke for søte og tunge … Jeg skal prøve en gang til!😉

    • Hei Line!

      Tusen takk for så hyggelig kommentar🙂 Og så bra at browniesene dine ble gode på smak – om enn ikke seige.😉 Jeg ser mange som virkelig er fornøyd med denne oppskriften på nettet ellers, så jeg antar at jeg må ha hatt en dårlig dag da jeg lagde de, eller noe… Om du lander på noe mer korrekt i steketid vil jeg bli utrolig glad for en tilbakemelding. De vi pleier å lage her i huset (og som jeg faktisk har i ovnen akkurat nå *hehe*) steker jeg bare i 12-15 minutter ved 200 grader. Ting jeg ser etter for å vite om den er ferdig er at overflaten er tørr også kjenner jeg lett på den med fingrene før jeg tar den ut av ovnen. Hvis overflaten springer tilbake litt som som om det var gele under skorpen, hvis du skjønner, er den perfekt. Kjennes det ut som mousse eller vaniljekrem under skorpen vet jeg at de må steke litt til. Og alt hardere enn det, vel da er den ofte desverre overstekt. Jeg ser også om kaken lar seg løsne fra kantene på formen.

      Når den er ferdig stekt, så avkjøler jeg den i romtemp og deretter lar den sette seg i kjøleskapet. Den smaker egentlig best dagen etter. Og etter det… hvis det er noe igjen da….😉
      Kjempekoselig at du stakk innom prosjektbloggen og veldig hyggelig at du la igjen kommentar også!

      Camilla

  2. Takk for tipsene!🙂 De skal komme til nytte om ikke så alt for lenge, tenker jeg. I jakten på den perfekte browniesoppskriften har jeg funnet flere som har steketemp på 150 grader og skal stå i nærmere en time, men kanskje de er for folk som liker tørre brownies ..? Tror kanskje tørrhetsfølelsen også har noe med at det er bakepulver i slik at det kommer mer luft inn.. Vi hadde ikke tid til å vente til browniesene ble avkjølt i formen en gang, forresten.😉 Smaker veldig godt sammen med et glass kald melk!

    Jeg har tenkt å lage ostekake snart, så vi ses gjerne under en av ostekakepostene dine! Jeg syns du hadde en lur løsning på fingerkjeksbunnen.😉

    Kos dere med dagens ovnsbakst og ha en fin helg!

    Vennlig hilsen
    Line

Leave a Reply

