Lett vaniljekrem

Lett vaniljekrem

….”lett”…. *humre*

Vet ikke om den er lett fordi den er luftig, enkel å lage eller… kalorilett (ok …sannsynligvis ikke det siste)🙂 Må innrømme at første gang jeg laget den syntes jeg vel ikke den var noen av delene.😉 Men åhhhh så god!

Og etter å ha laget denne en del ganger nå, går det faktisk veldig…. ehm …lett. :)  Og den blir luftig og veeeeeeldig god. Jeg tror jeg kunne spist den som den er med skje! Who am I kidding ved å late som om det ikke allerde har hendt?😀

Man varmer melk med sukker og vaniljestang. Imens vispes maizenna og eggeplommer i litt mer melk. Det varme helles delvis over i eggeblandingen (jeg benytter anledningen til å sile blandingen), før det hele kokes opp til det tykner. Etter at det er ferdig tyknet, og litt avkjølt, røres gelatinen godt i. Så skal det hele bare avkjøles og blandes med pisket krem før bruk. Nammmmmm….

Det finnes en annen variant i boken også (nei, ikke “tung vaniljekrem”), som jeg også allerede har laget. Jeg brukte den på de første marengsredene blant annet, men glemte helt å dokumentere den med bilder. Jaja. Flere muligheter kommer! 😉
Grunnoppskriftene brukes flittig gjennom boken så denne kremen finner du blant annet på napoleonskaken, marengsbløtekaken, de siste marengsredene og på nøttebunnen som dukker opp på bloggen veeeldig snart.

Ha en herlig dag!

Innlegget er arkivert under grunnoppskrifter.
Du vil kanskje også like:

One thought on “Lett vaniljekrem

  1. Pingback: Bursdagskake med Tigergutt | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

