Marengsbløtkake med rips og bringebær

This slideshow requires JavaScript.

Marengsbløtkake med rips og bringebær

Dette er en himmelske bløtkake… I say no more

(det gjør jeg selvsagt)

Det du ser her er intet mindre enn ett sukkerbrød – dynket og bløtt og deilig. Toppet med et lag hjemmelaget vaniljebringebærkrem (mmmmmm…) Dandert med et lag rips fra hagen til mor. Toppet igjen med et lag vaniljekrem. Deretter forseglet med en ny dynket sukkerbrødbunn. Kledd med marengskjole. Svidd av med en brenner til lysebrun perfeksjon…. Å så godt….

Jeg laget først sukkerbrødene. Og ja, jeg lagde to bunner istedet for å dele én. Mest fordi den ene formen jeg har av den største typen var opptatt (må se å få investert i flere former snart….hint hint kjære hvis du leser dette😉 ), men også fordi bunnen altså skulle deles i to.

Sukkerbrødoppskriften var enklere enn den jeg vanligvis lager. Pisket stiv eggedosis og siktet i det tørre. Så skulle det vendes inn med slikkepott. Det trenger jeg seriøst å øve på, for jeg har en tendens til å enten -få klumper- eller -røre ut det meste av luften. Men jeg er nå her for å lære, så det går seg vel til etterhvert.

Den første bunnen gikk i bake-it-easy formen, med springformen på. Deretter dynket jeg den generøst med en god eplejuice (sydtyrol – eller som vi kaller den, av høyst interne årsaker: “svensk eplejuice”😀 ) Så pisket jeg kremfløte og blandet i den allerede hjemmelagde vaniljekremen. (Som jeg begynner få teken på – om jeg så skal skryte litt. Hehe. Må lage et eget innlegg om den….)

Halvparten av kremen tok jeg til side. I mangel av bringebær, hverken av den ferske eller frosne sorten, endte jeg opp med en pakke Noras hjemmelagde bringebærsyletøy fra fryseren. Denne rørte jeg inn i halvparten av kremen. Å så godt…! Pappa var heldig (?) som stakk innom for å hente oss akkurat når det var på tide å slikke bollen. Denne bringebærkremen kunne jeg glatt ha spist direkte fra bolle som dessert… kanskje toppet med ferske bringebær…mmmmm….eller på cupkakes.

Jeg klattet godt med bringebærkrem på sukkerbunnen. Deretter la jeg et generøst lag med rips fra hagen til mor og far, som hadde hatt et lite opphold i fryseren. Oppå der; resten av vaniljekremen. Så sukkerbrødbunn nummer to. Dynket med mer eplejuice. Og smurte toppen glatt. Så fikk kaken et opphold i fryseren, mest på grunn av tidspress, mens jeg pisket marengs.

Den kalde kaken fikk nå fri seg fra springformgrepet. Her holdt jeg pusten for å se om alt bare rant utover og ble et stort søl, men gelatinen i kremen hadde vært flink å gjøre jobben sin, så dette så bra ut!  *juble og danse litt*

Smurte kaken med et tynt lag marengs, mens min snille pappa fylte creme brulee brenneren med gass. Så var det bare å svi i vei. Kunne tatt i litt mer, så jeg på bildet av kaken i boken, men på dette tidpunktet var jeg både utrolig fornøyd over at kaken ikke var falt sammen, at den så noenlunde grei ut, og at jeg ikke var mer enn 45 minutter forsinket til selskapet hvor kaken skulle fortæres. :d :d :d

Denne tror jeg blir en av mine personlige favoritter. Nyyyydelig med syrlige rips sammen med søt vaniljekrem, og fantastisk bringebærkrem.

Lurer du på hvordan det står til med kakeprosjektet, kan du sjekke progresjonen her.
….hei så lenge!😀

Du vil kanskje også like:

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

3 thoughts on “Marengsbløtkake med rips og bringebær

  1. Pingback: Bløtkake med pisket krem | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

