Kransekake

This slideshow requires JavaScript.

Kransekake

Et kakeslag jeg har laget mange ganger før, men da med en klassiker av en oppskrift fra min kjære mor. Denne oppskriften var ganske annerledes (litt enklere faktisk) og resultatet ble vel så bra. Så jeg ble fornøyd!🙂

Satte ikke sammen ringer til et tårn denne gangen. Hvem visste at det var typisk norsk å ha kransekaketårn, forresten? Man skulle tro dette var en konditorklassiker i verdensklasse, men neida… nordmenn vil ha tårn, danskene vil ha overflødighetshorn (liggende) og ellers er dette faktisk ikke så vanlig rundt om i verden.

Jeg pyntet litt tilfeldig med glasuren, og sprøytet på rosa blomster og blader. (Det var i alle fall det det var meningen at det skulle se ut som…😀 )
De som jeg laget (bonusutgave!) utenom kokeboken, er helt samme fremgangsmåte og oppskrift. Jeg bare erstattet halvparten av mandlene med grovmalte pistasjekjerner. Som pynt ble de dyppet i møøøørk sjokolade…. nammmmmmmmmm….

Her kan du se hvor langt jeg har kommet med nøttekakene i boken.🙂

Leave a Reply

