Min lille iHerb guide

Velkommen til min lille iHerb-guide på nettet! Kanskje noen stusser litt på dette innlegget midt blant alle kakene her, men dette er et fint sted å skaffe gode bakeingredienser, når man trenger litt utenom det du får tak i på nærbutikken. Jeg vet at mange allerede er godt kjent med iHerb og hva de kan tilby, men jeg vet også at mange bare har hørt om den, de finner butikken litt uoverkommelig og skremmende i starten og vet ikke helt hvordan de skal gå i gang. Jeg har hatt stor glede av andres guider, så her har jeg nå laget mitt bidrag til de som er interessert, og håper det kan komme til nytte.

  1. Hva er iHerb?
    www.iHerb.com er en amerikansk nettbutikk som spesialiserer seg på naturlige produkter til rimelige priser. Forsiden til butikken ser slik ut. Jeg har skrevet litt i margen til venstre på bildet, så klikk gjerne på bildet for å se det enda større og lese teksten.
  2. Hva kan du kjøpe der?
    Enten du søker glutenfrie varer, kosttilskudd, vaskemidler uten kjemiske tilsetningsstoffer, naturlige hudpleieprodukter, dyrefor, økologiske varer, supermat, råmat…. så finner du det sannsynligvis der…samt så mye annet. Jeg er jo glad i å bake, men er ikke så mye ute i større butikker, og er derfor glad i å handle bakevarer slik som sjokolade, krydder, glutenfrie melsorter, nøtter, nøttesmør, frø, vaniljeekstrakt, kokosolje, rårørsukker, kokossukker, sukrin, stevia, kakao, tørkede bær og frukter, te og mye mer…. Kvaliteten på varene har jeg opplevet som bra; alt fra fantastisk godt til helt ok, og alltid rimelig.
    Vær oppmerksom på at Norge har regler for hva du kan innføre av urter, kosttilskudd og legemidler, så sjekk først hva som er tillatt hvis du ønsker bestille noe av det. (Tollvesenets informasjonssider om netthandel.)
    En produktside for valnøtter ser slik ut. Igjen har jeg skrevet litt i margen til venstre på bildet, så klikk på det for å forstørre.
  3. Og denne rabattkoden jeg har hørt om?
    Når du handler på iHerb får du en rabattkode som du kan dele med venner og kjente og da får de en rabatt på sin første ordre. Hvis dette er din første handletur på iHerb, er du hjertelig velkommen til å bruke min kode: KOP419. Den er god for $5 i avslag på ordrer under $40 og nå også god for $10 i avslag på ordrer fra og med $40. Det siste her er faktisk ganske herlig, for det betyr at du kan fylle handlekurven for ca $40-43 (avhengig av valutakurs) og likevel få en totalsum som er mindre enn 200 norske kroner etter rabatt. Ellers pleier jeg å si at rabattkoden gir deg nesten gratis frakt på din først ordre. ;) Du fyller den ut i kassen.
  4. Fraktkostnad og leveringstid
    To faktorer spiller inn her; vekten på ordren din og totalsummen (før frakt). Heldigvis er butikken svært godt tilrettelagt for internasjonale kunder, og du kan enkelt se hva ordren din veier, hva den koster og hvilke fraktalternativer du har å velge mellom. Jeg synes ofte pakken blir for tung, før jeg når den magiske 200 kroners grensen. Hvis du handler rimelige, men tunge ting, kan det like gjerne lønne seg å velge DHL shipping, enn å dele opp ordren i flere mindre, og alt lar seg jo ikke nødvendigvis dele heller. DHL pakkene er sporbare, prises etter vekt og størrelse, og skal ankomme raskere, enn de vanlige pakkene til $6. Vanlig leveringstid oppgis til å være 10 dager. Jeg har opplevd at det har tatt betraktelig lengre, men stort sett kommer pakken etter en til to uker. Her er et skjermbilde fra kassen, med litt notater i margen igjen.
  5. Hva med toll og mva?
    Hvis du handler for under 200 norske kroner (før frakt) kommer det ikke noe i tillegg. Vær oppmerksom på at det er valutakursen den dagen pakken ankommer Norgesom gjelder, og ikke valutakursen den dagen du bestilte, og at valutakurser kan endre seg fort. Det er lurt å legge seg litt under 200 kr for å være på den sikre siden. Blir pakken din fortollet må du betale merverdiavgift (25 %) av både varens verdi og fraktkostnadene, pluss et fortollingsgebyr (ca 150 kr). Jeg pleier sjekke valutakursen i google; raskt og enkelt: Skriv inn i søkefeltet f.eks. “190NOK in USD”, trykk enter,  og vips har du en pekepinn på hvor mye du kan handle for. ;)Dette funger også veldig bra for omregning mellom temperaturenheter og målenheter. Blant annet praktisk hvis du skal bake en kake med mål oppgitt i cups, og gjerne vil vite hvor mye “1 cup sugar in grams”, eller “350 farenheit in celcius” tilsvarer. ;)
  6. Klar for å teste?
    Jeg er straks tilbake med direktelinker til noen favorittprodukter, som jeg synes gir gode bakeresultater, også håper jeg at dere kan dele deres bake-favoritter med meg i kommentarfeltet om dere vil, for jeg er alltid glad for nye tips og ideer. Først tror jeg dog at jeg må vise frem litt mer av sommeren kakebakst og få krysse litt av på listen. ;)

Sees straks!

2 thoughts on “Min lille iHerb guide

    • Tok litt tid før jeg ble begeistret for iHerb, selv. Jeg synes ikke butikken er veldig intuitiv ved første gangs besøk, men så…. :D Jeg er helt enig med den 200,- grensen. Og egentlig vel så oppgitt over dette fortollingsgebyret som følger med når man overstiger grensen. Takk for fin kommentar Tora – du er alltid så grei ;)

Leave a Reply

