Villbringebær på Pistasjnøttebunn

Velkommen tilbake til det store kakeprosjektet mitt – og hjertelig velkommen til alle nye lesere som har kommet til gjennom sommeren. Håper sommeren har vært fin!

Jeg har fortsatt til gode å fordøye sommerens utskeielser med familien, så i skrivende stund er jeg enda ikke helt i bakemodus, men jeg håper det kommer noen fine dager på kjøkkenet i nær fremtid. Selv om sommerfri for meg er ganske strevsomt, har det heldigvis blitt plass til mange fine nye minner i år også, og deriblant denne kaken, som jeg fikk sneket inn en deilig sommerdag.

Det hadde seg slik at minstemann oppdaget gleden av å gå på bærtur, og med bøtta i hånd, ble det mange fine småturer med deilige blåbær og villbringebær i bøtta. Mest gikk det nok i munnen underveis, med sparsommelige resultater hjem.

Og siden jeg (selvsagt) hadde pakket med Den Store Kakeboka og litt små bake-redskaper på tur begynte oppskriften om pistasjenøttebunn med bringebær på vaniljekrem sakte å jobbe seg mer og mer intenst inn i bevisstheten.

Så da det en dag, endelig fantes litt bakekrefter å rutte med, passet jeg på å benytte meg av dem før de rakk å fordufte igjen.

Jeg tilsatte ekstra pistasjnøtter som jeg grovhakket. Halvparten strødde jeg over bunnen før den gikk i ovnen, og den andre halvparten over bærene til slutt. Dette ga en deilig ekstra tyggemotstand og krønsj som var veldig deilig.

Etter å ha stekt bunnen, syntes jeg den så litt vel tynn ut, og var redd den skulle være tørr…

….men det var ingen fare for det. Bunnen var saftig, myk og med en intens smak av pisjasj, som var en nyyydelig kombinasjon sammen med de øvrige ingrediensene! Og den smakte minst like godt dagen etterpå.

Til en pistasjnøttebunn trenger du følgende:
50 g mandler
50 g pistasjnøtter
50 g melis
2 eggehviter, romtemperert
30 + 30 g sukker
eventuelt 22-40 g ekstra pisjasjnøtter til topping på bunn og kake

Begynn med å forvarme ovnen til 170 grader.
Mal nøttene og melisen i en matmølle til du får fint mel. Jeg har en liten hakker til stavmikseren min, som fungerer utmerket til dette.
Pisk eggehvitene til de er hvite og skummer. Bruk en bolle og visp som er helt ren og fri for fett, enten du pisker for hånd eller med maskin. Dette er viktig for å få stiv marengs. Når hvitene skummer, tilsetter du 30 gram sukker, og fortsetter til du får myk marengs. Deretter tilsetter du de siste 30 gram sukker og pisker de inn til marengsen er stiv og blank.
Vend nøtteblandingen inn med en slikkepott til alt er blandet.
Fordel røren utover et bakepapir i en sirkel på ca 24 cm som er 1 cm tykk.
Strø eventuelt grohakkede pistasjnøtter over…

Stekes ved 170 grader i forvarmet ovn, i ca 20 minutter.
Bunnen er ferdig når den slipper bakepapiret, så prøv å løfte på en liten flik for å sjekke.

Nyt en kopp varmt og den deilige aromaen mens du venter på at bunnen kjøler.

Når bunnen er avkjølt monterer du den med vaniljekrem (gjerne hjemmelaget) og nydelige bringebær. Jeg har en kombinasjon av lokalt dyrkede bringebær, og villbringebær her. Og et lett dryss av grovhakkede pistasjnøtter til sist – en fryd for både øye og gane. ;)

I år er det nok denne kaken som mest av alt tar meg tilbake til gode sommerminner, men jeg har klart å presse inn noen flere, og de skal jeg få ut her på bloggen så snart som mulig. Også var det det iHerb innlegget som jeg har lovet dere, og ikke fått skrevet ferdig – det kommer også snart. ;) Så håper jeg dere henger med videre.

Dette er oppskrift nummer 89 !!! La oss dra denne beibi’n i land!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under frukt- og bærkaker.

Leave a Reply

