Nøttekake

På Tiedemanns kafé
ved et hjørnebord

sitter det en ganske gammel mann
og leter etter fine ord

han har så lyst til å prate med fruen
som sitter ved nabobordet han tar av seg luen


Og lener seg frem og spør kan jeg spandere
en kaffe eller tre


og kanskje vi etterpå kan konversere
det hadde vært koselig det
på Tiedemanns kafé…

Utdrag av tekst fra den fine “Tiedemanns Kafé” av Postgirobygget.

En kake som er litt ydmyk og gammelmodig av utseende, men når du smaker den, innser du at den er en drøm av en nøttekake. Saftig og lufitg nok til å tilfredstille på alle måter. Til sommeren skal den forsøkes fylt med krem og jordbær. Og kanskje pistasjnøtter og mørk sjokoladeglasur. Men ikke nå. Nå skal den bare nytes langsomt i all sin beskjedne enkelhet…

Nøttekake (lett modifisert, endringene er oppgitt)
Rund kakeform: 22 cm diameter, jeg brukte springform med hul innsats som en randform.
Ovnstemperatur: 175 grader, forvarmet ovn. Steketid: ca 40 minutter.

250 gram valnøtter (Jeg brukte 150 gram valnøtter og 100 gram mandler)
50 gram valnøtter til pynt
6 egg, separert i hviter og plommer
180 gram sukker (Jeg brukte bare 120 gram sukker)
60 gram usaltet smør, smeltet (Jeg brukte saltet)
50 gram maisenna
Glasur:
100 gram melis
2 ss sitronsaft (Jeg brukte ca 4 ss eple-kiwi-Biola)

     

Begynn med å finne frem og måle opp ingrediensen. Bring de til romtemperatur, hvilket vil si å la de stå på benken ca en halv time før du lager kaken. Smelt smøret og sett til side. Forvarm ovnen og finn frem formen du skal bruke. Smør den med smeltet smør eller smaksnøytral olje.

Grovhakk nøttene – jeg brukte en liten hakker som følger med stavmikseren min til dette. I en liten bolle, bland nøttene med maisennaen. Sett nøtteblandingen til side. Pisk eggedosis av eggeplommer og sukkeret i en kjøkkenmaskin eller med håndmikser. Det tar nok ca 10 minutter før eggedosisen er lysgul, luftig og nesten doblet i størrelse. Ha i det smeltede smøret og rør det inn i eggedosisen (jeg brukte fortsatt vispen på kjøkkenmaskinen til dette). Hell eggeblandingen i en egen bolle og vend inn nøttene.

Vask bollen og vispen til mikseren grundig. Bruk godt med såpevann og skyll grundig og tørk godt etterpå. Det er viktig at bolle og visp er gullende rene, hvis ikke kan du få vansker med å få hvitene stive. Pisk hvitene stive, men følg med så de ikke blir overarbeidet.Start på lav hastighet og øk etterhvert, slik at du får små tette luftbobler.

Tilsett eggehvitene til nøtteblandingen ved å forsiktig vende de inn i med en slikkepott. Hvis du, som jeg, har hatt vansker med denne teknikken, anbefaler jeg å ta en kikke på denne videoen først.

     

Hell røra i en smurt form og stek midt i ovnen på 175 grader i ca 40 minutter. Jeg brukte varmluft. La kaken avkjøles på rist før du tar den ut av formen.

Bland sammen glasuren. Pynt kaken din med glasur og nøtter. Nyt i godt selskap… :)

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under nøttekaker.Likte du dette vil du kanskje også like:

     


Kakene og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

3 thoughts on “Nøttekake

  1. Pingback: Sjokoladebrød | Camilla&Sverre Project

  2. Pingback: Jordbærkake | Camilla&Sverre Project

  3. Pingback: Nøttekake med pistasjnøtt | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

